Administration & jura

Hvordan hjælper jeres administrator jer ved kælderprojekter og fugtsikring?


Selvom vand er forudsætningen for alt liv, kan vand på uønskede steder være svært at komme til livs. Det gælder f.eks. i mange bygninger - ikke mindst de, der, som på Østerbro og det gamle Christianshavn, ligger lige over grundvandsspejlet, hvor kælderfugt er et stort problem.


Korrekt overfladebehandling af kælderen, der sikrer diffusion (åndbarhed), ventilation med elektriske ventilatorer og opvarmning, er det naturlige sted at begynde. Hvor dette ikke er tilstrækkeligt, bliver der ofte behov for mere komplekse og kreative løsninger, som munder ud i regulære byggesager. Administrator kan hjælpe bestyrelsen igennem sådanne byggesager og yder traditionel administrativ, praktisk og styringsmæssig bistand.

Mange foreninger er ikke helt klar over, hvad man skal bruge administrator til i sammenhæng med skybrud og fugtproblemer. Mange ved heller ikke, at de har mulighed for at vælge en anden administrator til byggesagen, end den, de benytter til den daglige administration af foreningen. At en boligadministrator har ekspertise i og fokus på foreningens daglige drift er ikke ensbetydende med, at de er en god byggeadministrator. Erfaring og fokus samt teknisk og økonomisk forståelse er nogle af de fremmeste værdier som byggesagsadministrator, hvilket netop gør dem ekstra egnede til større renoveringsprojekter.

Løbende information

I ethvert byggeprojekt er information nøglen til succes. Derfor bør der lægges stor vægt på løbende information til bestyrelse og beboere - både i form af nyhedsbreve og ved at stille et informationssystem til rådighed, hvor det er muligt at finde de nødvendige informationer, når man har brug for dem.

Renoveringsprojekter kan opdeles i 3-4 faser, som for enhver forening er vigtige at få styr på.

Arbejdet som bestyrelse, særligt under en byggesag, er, udover at være ulønnet, ofte øretævernes holdeplads. Der er altid nogen, der kunne have gjort det bedre, hurtigere eller billigere. Hvis bestyrelsen fra begyndelsen kører administrator og rådgiver i stilling, vil de overtage ’ledelsen’ af projektet og dermed også agere lynafleder for bestyrelsen, som omvendt kan sidde lidt i baggrunden og træde frem og markere sig, når omstændighederne byder det. Det er trods alt bestyrelsen og ikke rådgiver og administrator, der skal bo i foreningen efterfølgende.

Renoveringsprojekter kan opdeles i 3-4 faser, som for enhver forening er vigtige at få styr på, når der er et renoveringsprojekt i støbeskeen. Overblikket og den gode kommunikation øger chancerne for et vellykket projekt betragteligt.

Fase 1: ide og udvikling

I enhver byggesag er det afgørende, at man allerede fra projektets første fase har en tæt dialog med sin administrator om, hvordan projektet skal struktureres og finansieres. Administrator sidder med en ikke uvæsentlig viden om, hvad der tillades af kommunen, banker og realkreditinstitutter, samt hvorledes projektets gennemførelse påvirker ejendommens og lejlighedernes værdi. 

Rammebudget, lånetilbud & forsikringstilbud

Der udarbejdes et rammebudget for det påtænkte renoveringsprojekt baseret enten på estimat fra byggeteknisk rådgiver eller på baggrund af tilbud fra håndværkere. I rammebudgettet indgår tillige forventede udgifter til rådgivere, finansiering og forsikring. Administrator kontakter relevante banker for indhentelse af tilbud om bedst mulig finansiering ved optagelse af byggekredit samt tilbud på All-Risk forsikring.

Med rammebudgettet i hånden kan bestyrelsen indkalde medlemmerne til en generalforsamling med henblik på vedtagelse af det ønskede projekt.

Konsekvensberegninger ved forskellige scenarier

På baggrund af rammebudgettet udarbejder administrator en oversigt over den økonomiske påvirkning for den enkelte beboer ved valg af hver enkelt finansieringsform, som bestyrelsen ønsker at tilbyde beboerne på den kommende generalforsamling.

Beboermøde & generalforsamling

Det kan være en god idé at afholde et eller flere beboermøder, mens projektet er på skitseblokken, så den generelle tilslutning til projektet og dets udformning vejes blandt medlemmerne. Det vil selvfølgelig afhænge af projektets art og omfang, om beboermøder bør afholdes. Når bestyrelsen føler sig tryg ved, at foreningens medlemmer forstår projektet og dets konsekvenser for dem, indkalder administrator til en generalforsamling, hvor projektets økonomi og finansiering sættes til afstemning. Administrator deltager på generalforsamlingen og agerer som oftest både dirigent og referent, så administrator står som garant overfor foreningen for, at beslutningerne er vedtaget med det nødvendige flertal og i overensstemmelse med vedtægterne. Efter generalforsamlingen sørger administrator for at udarbejde og udsende referat af generalforsamlingen.

Fase 2: Projekt og altaner

I projekteringsfasen er administrator særligt aktiv, da alle aftaler og formalia skal på plads forud for byggefasen.

Udbud og kontrakter

Efter projektets vedtagelse indgås rådgiveraftale med den valgte byggetekniske rådgiver, som på dette tidspunkt typisk allerede har været involveret i sagen gennem en længere periode. Administrator gennemgår (evt. i samarbejde med foreningens advokat) rådgiverkontrakten og sikrer, at den indgås på rimelige vilkår.

Administrator gennemgår (i samarbejde med rådgiver) udbudsgrundlagets beskrivelser og tegningsmateriale samt fællesbetingelser (ABR & AB92), for så vidt angår praktisk administrative forhold samt forbereder og medvirker ved indhentelse af tilbud og/eller gennemførelse af licitation. 

Erfaringsmæssigt kommer foreninger bedre igennem et byggeprojekt, når de har sikret sig, at de rette rådgivere er involveret.

Projektet udbydes typisk til tre entreprenører. Også her spiller både rådgivers og administrators erfaringer med den pågældende entreprenør ind, ligesom foreningen kan have særlige ønsker til, hvem der inviteres med i licitationen. Administrator sørger for et baggrundstjek af de bydende entreprenører for at sikre, at foreningen sikres bedst muligt. Administrator bistår ved bestyrelsens beslutning om valg af udførende entreprenør(er), gennemlæser og kommer med forslag til ændringer i entreprisekontrakten samt indhenter og kontrollerer indholdet af sikkerhedsstillelser fra entreprenør.

Finansiering & forsikring

På baggrund af det, der blev besluttet på generalforsamlingen, sørger administrator for oprettelse af byggekredit samt tegning af All-Risk forsikring inden byggefasens påbegyndelse.

Varsling af lejere

Hvor projektet giver anledning til det, varsler administrator foreløbige lejeforhøjelser i overensstemmelse med lejelovens regler herfor samt varsler projektets påbegyndelse.

Fase 3: Byggefasen

I forbindelse med byggefasens opstart medvirker administrator ved tilrettelæggelsen af byggemødestruktur- og udformning - herunder mødereferaternes principielle indhold og frister for fremkomst. Byggesagsadministrator deltager normalt ikke i ugentlige byggemøder på byggepladsen, men det kan aftales med byggeledelsen efter behov. Administrator rådgiver foreningens bestyrelse om eventuelle problemer i forhold til entreprenører, tekniske rådgivere m.fl. under byggeriets gang og medvirker sammen med byggerådgiver ved fastlæggelsen af procedurer for aftaler om udførelse og kontrol af ekstraarbejder.

Løbende betalinger

Når det kommer til økonomisk styring af byggesagen, ser man som forening meget hurtigt værdien af en erfaren byggesagsadministrator.
Der udarbejdes et byggebudget og etableres selvstændige byggesagskonti i administrators bogføringssystem, der sikrer løbende overblik over betalte og udestående afregninger i forbindelse med projektet.
Administrator fremsender entreprenørens løbende afregninger til attestation hos byggerådgiver og sørger efterfølgende for at kontrollere, at afregningen stemmer overens med kontrakten og det aftalte samt fremsender disse til betaling.
Ved projektets afslutning hjemtager administrator byggelånet samt opgør og afslutter byggekredit. Endelig ajourfører administrator driftsbudgettet og foretager eventuelle reguleringer i opkrævningerne hos medlemmerne.

Byggeregnskab

På baggrund af entrepriseregnskab fremsendt fra byggeteknisk rådgiver udarbejder administrator det endelige byggeregnskab med de samlede omkostninger i forbindelse med projektet. Dette indebærer finansiering og forsikring med en fordeling på medlemsniveau, så det enkelte medlem kan se byggesagens endelige økonomiske konsekvens for sin lejlighed.

Endelig varsling

Ved projektets afslutning varsles den endelige lejeforhøjelse, da projektets omfang og økonomi ofte kan ændre sig undervejs. Der varsles overfor både erhvervs- og boliglejere.

Afleveringsforretning samt 1- og 5-årsgennemgang

Sammen med byggerådgiver bistår administrator ved gennemførelsen af afleveringsforretning og tilrettelæggelsen og gennemførelsen af registrering af mangler samt den efterfølgende kontrol af mangelafhjælpningen. Tilvælges det, deltager og bistår administrator desuden ved 1- og 5-års gennemgang og udbedring af konstaterede mangler samt frigivelse af entreprenørgarantier.

Fase 4: Drift

I perioden efter byggeriets afslutning sørger administrator for at opkræve de lejevarslinger, der er fremsendt samt de reguleringer, der er besluttet for medlemmerne. Dernæst indgås serviceaftaler de steder, hvor projektet har gjort dette relevant, så det udførte arbejde kan få den længst mulige levetid. Endelig bistår administrator foreningen med en ajourføring af vedligeholdelsesplanen, når dette giver mening efter endt projekt.

Mange foreninger er ikke helt klar over, hvad man skal bruge administrator til i sammenhæng med skybrud og fugtproblemer.

Som det måske fremgår, kan foreningen drage nytte af en deres administrator fra idéfase og frem til længe efter, at projektet er afsluttet. Om foreningen ønsker den erfaring og bistand, administrator kan yde under en byggesag, er naturligvis op til foreningen selv. Erfaringsmæssigt kommer foreninger bedre igennem et byggeprojekt, når de har sikret sig, at de rette rådgivere er involverede på et tidligt tidspunkt og formår at have et smidigt og effektivt samarbejde.

Artiklen er skrevet af Kasper Fløe Svenningsen, Administrerende Direktør, Blomfelt Administration.

Denne og andre artikler kan læses i Magasinet Min Boligforening.

Flyttesyn digitaliseres – tidsbesparende og bedre service for lejerne


Hvem ønsker ikke at gøre sit arbejde nemmere, mere enkelt og samtidig give en bedre og hurtigere service for sine lejere – gør du ikke?


Flyttesyn er en uundgåelig arbejdsdel i enhver boligforening med to flyttesyn pr. lejemål – én for fraflytter og én for tilflytter. Det kræver for mange boligforeninger en masse papirarbejde og tung administration. I boligforeningen er det oftest varmemesteren, der typisk forstår flyttesynet og notere på papir og tage billeder af lejemålets tilstand, som senere skal indtastes i et digitalt system. Herefter kan der laves en rapport, som sendes til lejer og arkivering i boligforeningen – en tung og besværlig proces for et flyttesyn.

Foto: iStock

Foto: iStock

“Mange mindre eller mellemstore boligforeninger ønsker at gøre deres flyttesynsproces nemmere, men har ikke tilstrækkelige flytninger til, at kunne retfærdiggøre de økonomiske aspekter som ligger i de store etableret flyttesynsportaler, der er tiltænkt boligforeninger med lejemål over 3.000 boliger”, udtaler Morten Jensen, der er Key Account Manager hos energiselskabet SEF Energi.

Så besværligt behøver arbejdet ikke at være

Med en digital flyttesynsportal fra SEF Energi får boligforeningen mange fordele ved anvende denne portal, som ikke koster noget af anvende. Fordelene med Flyttesynsportalen, som nemt fungere på en tablet, er, at det vil afløse de fysiske papirer, som viceværten har med rundt sammen med et kamera eller smartphone.

Selve flyttesynet foregår kun ét sted, herunder gennemgangen af lejemålet og det administrative - nemlig i det pågældende lejemål.

Selve flyttesynet foregår kun ét sted, herunder gennemgangen af lejemålet og det administrative - nemlig i det pågældende lejemål.

Flyttesynet tages trin-for-trin og data og billeddokumentation samles for lejemålets tilstand og til sidst dannes der en færdig rapport, som man kan gennemgå med lejer, og der kan underskrives digitalt. Herefter modtager de parter, der skal have dokumentation, ved at det sendes elektronisk med det samme.

Bedst af alt, så tilbyder SEF Energi denne flyttesyns-løsning uden omkostninger for boligforeningen!

Artiklen er skrevet af Mark Sundstrup, markedsansvarlig, SEF Energi A/S.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2021.

Klar bestyrelsesarbejdet hurtigere, og styrk fællesskabet i ejendommen


Bestyrelsesmedlemmer kender til, hvor tidskrævende det er at få informationer ud til alle beboere - bl.a. fordi der ofte skal bruges flere forskellige kommunikationsformer, og fordi beboernes kontaktinformationer ikke altid er opdateret.


Hvordan kan bestyrelsens arbejde gøres lettere og kommunikationen gøres bedre internt i boligforeningen? Det kan der være flere løsninger på, men ProBo samler al kommunikationen omkring ejendommen ét sted og er den mest udbredte løsning i Danmark med knap 4.000 boligforeninger tilknyttet.

prosedo.jpg

En simpel løsning med mange muligheder

Når vi taler kommunikation og en ejendom, så er det ikke kun noget, der sker mellem bestyrelsen og beboerne, men det involverer også f.eks. jeres administrator, vicevært, lejere, revisor, bankrådgiver, byggetekniske rådgivere m.m. Alle disse parter kan gives adgang til løsningen, så kommunikationen bliver langt nemmere.

Alle disse parter kan gives adgang og på sikker vis, og med højeste niveau af respekt for personoplysninger, benytte samme tjeneste til kommunikation, så f.eks. beboere ikke behøver oprette sig i et hav af forskellige tjenester, hvor nogle f.eks. også ser på brugernes data som deres forretningsgrundlag.

Når vi taler kommunikation og en ejendom, så er det ikke kun noget, der sker mellem bestyrelsen og beboerne

Der sker dagligt udskiftning af beboere, og her spiller beboernes kommunikationsløsning også en central rolle, når tilflyttede skal lære naboerne at kende, læse husorden og referater, kende regler for internet i foreningen eller hvornår affaldsbeholderne tømmes.

Spar tid med bestyrelsesarbejdet

Som del af bestyrelsen vil man spare meget tid ved at bruge et effektivt værktøj til kommunikation med beboerne. Med ProBo er alle beboere automatisk listet direkte fra administrators oversigt over beboere. Løsningen håndterer både at invitere beboerne til at oprette sig og hjælpe dem, der har brug for det. De enkelte beboere vedligeholder selv egne kontaktinformationer, og dermed har beboeren både indsigt i, hvad der er registreret, og bestyrelsen slipper for opgaven med at opdatere en liste (som også kan være problematisk at opbevare på forsvarlig vis i forhold til lovgivningen om persondata).

Løsningen indeholder også et modul til viceværtens opgavestyring, så viceværten kan blive inviteret og håndtere styringen af opgaver herfra.

De fleste ejendomme får alle behov dækket

john-schnobrich-520019-unsplash.jpg

Alle beboere får en digital postkasse og kan skrive beskeder til andre beboere uden personlige kontaktinformationer deles. Bestyrelsen har en særskilt indbakke til rådighed kun for bestyrelsens korrespondance, og denne indbakke bevares henover skiftende bestyrelser. Bestyrelsen kan tillige følge med i ejendommens økonomi, udvikling af forbrug, sammenligne udvalgte omkostninger på tværs af lignende ejendomme og ganske let og sikkert også foretage godkendelse af egne udlæg samt fakturaer til ejendommen.

Har ejendommen faciliteter, som f.eks. fælleslokale, som beboerne kan booke, så sættes det også op og klares via løsningen, hvor der også kan holdes afstemninger, deles billeder af begivenheder, oprettes grupper til udvalg indenfor særlige interesseområder mv.

Dokumentarkivet giver automatisk adgang til alle ejendommens nøgledokumenter døgnet rundt - bestyrelsen skal intet gøre, og beboere får automatisk notifikation om nye dokumenter. Endelig kan ProBo benyttes som ejendommens hjemmeside, så ejendommen kan profileres på en offentlig hjemmeside tilgængelig for alle, også uden login.

Det man siger, er man selv

Mange af folkene bag ProBo har i årtier udført frivilligt bestyrelsesarbejde og kender derfor til de opgaver og udfordringer, som bestyrelsesarbejdet giver. Den viden er taget med i de efterhånden 10 års udvikling, der ligger bag ProBo. Med de mange år på markedet er løsningen let og overskueligt, og alle kan bruge den – og i de tilfælde hvor en bruger oplever ”knas”, så findes teamet i ProBo-support, som hjælper alle brugere på mail eller telefon og med alt fra at opdatere browseren, taste et @ eller til undervisning af bestyrelsen over f.eks. video.

De enkelte beboere vedligeholder selv egne kontaktinformationer

Intet besvær med at skulle downloade en app

Vi er generelt meget digitale i Danmark, og derfor har langt de fleste beboere uden videre mulighed for at gøre fuldt brug af ProBo. Det har de blandt andet, fordi løsningen er udviklet som en såkaldt webapp og dermed f.eks. ikke skal downloades og installeres på telefon eller tablet. Løsningen kan bruges, hvis blot jeres beboere kan gøre brug af nettet i øvrigt og f.eks. læse nyheder, benytte webbank eller sende en mail.

Ikke-digitale beboere kan også være med

Vi ved, at omkring 4 % af beboerne ikke har forudsætningerne for at kunne gøre brug af digitale tjenester generelt. I kommunikationsløsningen kan beboere derfor have en pårørende tilmeldt på deres vegne, der så varetager den digitale kommunikation for beboeren. Derudover kan Probo integreres i en opgangsskærm, så de ikke-digitale beboere med skærmen nemt kan blive opdateret alligevel og f.eks. se vigtige oplysninger fra bestyrelsen. 

Personoplysninger

ProBo indeholder kun det, der kaldes almindelige personoplysninger; navn, adresse, mailadresse og evt. mobilnummer (så beboeren kan modtage sms fra bestyrelsen). Administrator kan også indhente ID-oplysning fra bestyrelsesmedlemmer, og i modsætning til andre tjenester har kun bestyrelse samt ejendomsadministrator adgang til at benytte personoplysningerne og kun til kommunikation. 

Artiklen er skrevet af Christian Ringbæk, Partnere, salg og forretningsudvikling, Prosedo.

Både denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.



Digitale løsninger giver mere tid til nærvær


Hverdagen bliver lettere med digitale løsninger - også for dig som bestyrelsesmedlem i en boligforening.


Den digitale udvikling går rasende stærkt for tiden – på samme måde bliver vores forventninger til, hvor lang tid en opgave skal tage at få løst mindre. Vi forventer at få selv komplicerede opgaver løst hurtigt. Samtidigt prioriterer vi den personlige nære kontakt. Og det er helt rimeligt, også i jeres samarbejde med ejendomsadministrator.

priscilla-du-preez-YXJ3EGKPlCY-unsplash.jpg

Personlig kontakt 

Som bestyrelsesmedlem skal tiden ikke bruges på at lede efter gamle dokumenter og regne på jeres forenings økonomi. I kan med rimelighed forvente, at alle foreningens dokumenter er digitalt tilgængelige for jer, og at I nemt kan danne jer et overblik over foreningens økonomi. Står foreningen overfor et kommende projekt? Så har I måske brug for en drøftelse af foreningens økonomiske muligheder og konsekvenser.

Værdien i samarbejdet med jeres administrator opstår, når der er tid til en dybdegående samtale om de ideer eller udfordringer, som jeres forening står overfor. Her kan administrator hjælpe med information om gældende regler og rådgive om, hvordan I i foreningen opnår det, som I gerne vil i fremtiden.

Med digitale løsninger kan vi bruge kortere tid på de ensartede, tidskrævende arbejdsopgaver, og få mere tid til nærværet.

Hverdagen lettes med digitale løsninger

Hos SJELDANI Boligadministration vil vi gerne gøre hverdagen lettere – både for jer som bestyrelsesmedlemmer og for os selv. Derfor har vi udviklet en hjemmesideløsning til boligforeninger, der samler alle dokumenter online. Samtidig har I altid adgang til et opdateret regnskab og alle bilag. Alt er opdateret og tilgængeligt digitalt. Det letter arbejdet for administrator, men endnu vigtigere er det, at systemet skaber en værdifuld tidsbesparelse for den frivillige bestyrelse.

Systemet skaber en værdifuld tidsbesparelse for den frivillige bestyrelse.

Tålmodighed

Der er en tendens til, at vores tålmodighed bliver mindre og mindre. Når administrator skal udarbejde en overdragelsesaftale i forbindelse med salg af en andelsbolig, eller en ejendomsmægler beder om oplysninger i forbindelse med at en ejerlejlighed sættes til salg, så forventer den pågældende beboer, at sådan en opgave kan løses inden for et par dage.

Alle de oplysninger, som administrator skal bruge for at løse disse opgaver, ligger allerede i it-systemet, så en robot vil kunne lave opgaven på et par minutter. Vi må derfor forvente, at beboernes tålmodighed med hensyn til, hvor lang tid sådan en opgave må tage at løse, forandre sig tilsvarende. 

Fremtiden vil altså byde på kortere sagsbehandlingstider og mere personlig kontakt.

Artiklen er skrevet af Carsten Volden, Adm. direktør, SJELDANI Boligadministration AS.

Denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.

Slut med at betale for meget, når boligen skal sælges


Din bolig er ikke bare dit hjem. Det er også en mulig formue, som du har skabt og passet på gennem årene. Derfor er det fair, at så meget som muligt af den bliver hos dig.


Når man ønsker at sælge sin ejendom, er det vigtigt, at man som sælger føler sig tryg ved mægler og ved forløbet. Og så bør det desuden ikke koste en formue at sælge sin bolig.

Foto: RobinHus

Foto: RobinHus

Betal ikke mere end nødvendigt

Når en bolig skal sælges, er der en række udgifter forbundet med det. Udgifter til ejendomsmægler går bl.a. til lønninger og husleje til virksomhedens butikker mv. Udfordringen er, at der kun er én til at betale for de omkostninger, når du sælger din bolig – og det er dig. Derfor har vi f.eks. fravalgt at bruge penge på butikker, for at I kan spare penge, når I ønsker at sælge jeres ejendom.

Det er stadig langt de fleste, der betaler mere end nødvendigt

Med 20 år i branchen er vores erfaring nemlig, at det stadig er langt de fleste, der betaler mere end nødvendigt og ikke får mere ud af den værdi, der gemmer sig i deres bolig. Så vi har skåret det unødvendige fra, og det betyder, at du både kan få et fast lavt salær og en mægler, der sikrer dig tryghed og struktur på hele forløbet.

Selvsalgskoncept giver bedre salg

RobinHus begyndte som selvsalgskoncept i 1999, men de seneste 10 år har fokus været på det, man kalder medsalg, hvor sælgeren i begrænset omfang deltager i processen. Samtidig har man tilpasset sig den digitale virkelighed, så kunder bliver tilbudt alt fra målrettede digitale marketingpakker til digitale salgsmaterialer og guides til boligstyling og fremvisninger.

Når sælger er med i processen og selv viser frem, har vi erfaret, at det giver et bedre salg

Én ting er, som det hele tiden har været: Hos RobinHus viser sælger selv boligen frem. Ikke fordi RobinHus ikke vil, men fordi det giver bedst mening.

Når sælger er med i processen og selv viser frem, har vi erfaret, at det giver et bedre salg. Langt de fleste købere vil hellere høre historien om boligen fra de mennesker, der kender den bedst. Faktisk er det 80 % af køberne, der foretrækker det. Det betyder også, at man selv kan tilrettelægge, hvornår det passer ind i ens hverdag at vise boligen frem, så man ikke i salgsperioden konstant skal være i beredskab – det gør det nemmere for dig, der gerne vil sælge din ejendom.


Artiklen er skrevet af RobinHus og kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2021.

Afhold generalforsamlingen digitalt


Få højere stemmedeltagelse med mindre arbejde – hold den årlige generalforsamling digitalt.


Nu er det muligt for ca. 3.500 og andels- og ejerboligforeninger at holde den årlige generalforsamling digitalt. Erfaringerne viser, at digitale platforme fremmer deltagelsen i generalforsamlinger. 

“Vi kan se, at digitale generalforsamlinger resulterer i langt højere stemmeprocenter til generalforsamlinger hos de foreninger, der har prøvet den digitale mulighed. Foreningerne oplever højere deltagelse til afstemninger i dagsordenen”, forklarer Christian Ringbæk fra firmaet Prosedo, der har udviklet ProBo.

Ejendomme (22).jpg

Ofte er det under en tredjedel af beboerne, der deltager i den årlige generalforsamling. Det er synd for demokratiet i boligforeningen, men ofte forståeligt da deltagelse traditionelt set kræver fremmøde én aften i et bestemt tidsrum – noget en del ikke kan få passet ind i deres hverdag. Med en digital generalforsamling kan stemmeafgivelse finde sted over flere dage og dermed i langt højere grad tage højde for beboernes ønske om fleksibilitet.

Mange fordele ved digitale generalforsamlinger

Er der unge beboere i foreningen, så er digital generalforsamling en perfekt måde at få dem inddraget på. Ofte deltager unge i mindre grad i de traditionelle generalforsamlinger, men ved at give muligheden for at deltage digitalt øges opmærksomheden på vigtigheden af at deltage bare nogenlunde aktivt i foreningens ve og vel. Endelig er der efterhånden i alle danske hjem adgang til computer og internet, så andre end unge er på ingen måde afskåret fra at være digitale.

Med en digital generalforsamling kan stemmeafgivelse finde sted over flere dage

For mange er det også mere bekvemt at deltage digitalt. Så er alle relevante bilag til generalforsamlingen samlet ét sted, så man direkte knyttet til dagsordenens punkter også har tilhørende dokumenter samt mulighed for at stille spørgsmål til punktet. Dette medfører i sidste ende en højere stemmeprocent! Jo flere der deltager og stemmer, jo mindre risiko for uenigheder efterfølgende. 

Digital generalforsamling eller fysisk generalforsamling

De færreste ønsker, at den ordinære generalforsamlings fysiske møde skal afskaffes. Men nye digitale værktøjer kan være et supplement, der er med til at generalforsamlingen totalt set bliver styrket. Beboere der ikke kan eller vil deltage til den fysiske generalforsamling, kan dermed stemme digitalt – helt som vi kender det fra brevstemmer til folketingsvalg.

I april og maj måned er det hvert år højsæson for generalforsamlinger. Covid-19-pandemien og regeringens forsamlingsforbud gav mange aflysninger af generalforsamlinger, der fremover kan holdes digitalt. Dermed kan de afholdes uanset om beboerne ønsker at være til stede fysisk eller ej og en række af foreningernes vigtige beslutninger sættes ikke i stå.

Administrationsselskaber bakker op om digitale møder

Flere administrationsselskaber har taget de nye muligheder i brug. Et af dem er Boelskifte Administration A/S, hvor adm. direktør Andreas Heldgaard Elleby vurderer, at der juridisk set er forskellige holdninger til, hvorvidt foreningernes vedtægter giver mulighed for digitale generalforsamlinger:

Foto: Prosedo

Foto: Prosedo

”Langt de fleste foreningers vedtægter foreskriver ikke, at den ordinære generalforsamling skal afvikles et fysisk sted. Det er et fortolkningsspørgsmål. Desuden har mange (digitale) foreninger ændret vedtægterne. Her sker al kommunikation mellem beboer, bestyrelse, vicevært og administrator i dag digitalt for størstedelen af foreningens beboere. For at sikre sig mod tvivl om generalforsamlingens lovlighed, bør man drøfte emnet konkret med sin daglige administrator. Man bør eventuelt søge at supplere den digitale generalforsamling med afgivelse af fysiske stemmesedler i formandens postkasse, inden generalforsamlingen slutter. Derved kan man sikre, at alle beboere i foreningen kan blive hørt. Redskabet vil, i disse Covid-19 tider, være en god måde at få godkendt årsregnskabet på. Processen kan med fordel også bruges hos de andelsboligforeninger, der benytter valuarvurdering til at få den nye andelskrone vedtaget”.

IT koster, men er ofte en god investering

Ligesom det er en god idé at skifte de gamle glødepærer ud med nye LED-pærer og dermed spare strøm fremover, så er det en god idé at investere i en øget interesse for foreningens demokratiske processer. Priserne i markedet ligger i dag på ca. 2.500 pr. generalforsamling, og i ProBo koster det kr. 800 kr. samt 25 kr. pr. bolig for et års ubegrænset forbrug af digitale generalforsamlinger. Funktionen kan tillige også benyttes til ekstraordinære generalforsamlinger samt bestyrelsesmøder. Hjælp og support til beboerne og bestyrelsen er i øvrigt også inkluderet.

Artiklen er skrevet af Christian Ringbæk, Partner & konsulent, Prosedo.

Denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.

Sådan er du garanteret en professionel administrator


Når I skal vælge ny administrator til at administrere jeres andels- eller ejerboligforening, kan det være lidt af en jungle. Men hvis I vælger en administrator, der er medlem af EjendomDanmark, er I sikret en professionel samarbejdspartner.


Der er mange hensyn, der skal tages, når man skal vælge ny administrator. Men hvis man vælger et medlem af EjendomDanmark, er man kommet et meget langt stykke i forhold til at vælge den rigtige administrator. For som medlem skal en administrator følge et sæt etiske normer. De etiske normer har eksisteret siden 2007 og udgør rammen for, hvordan man som administrator skal opføre sig over for blandt andet kunder, lejere og myndigheder. Administrator skriver blandt andet under på, at klientens midler holdes adskilt fra egne midler, samt at virksomheden har en kriminalitets- og ansvarsforsikring.

Ejendomme (38).jpg

“Det er en blåstempling at være medlem af EjendomDanmark. Det skal vi selvfølgelig værne om. De etiske normer skal være med til at skabe en øget stolthed, kvalitet og konkurrence i branchen,” siger Jannick Nytoft, der er administrerende direktør i EjendomDanmark.

Et medlemskab der forpligter

EjendomDanmark reviderede i 2016 de etiske normer, og der bliver nu blandt andet stillet større krav til uddannelse af administratorerne. Kompleksiteten i arbejdet som administrator er stærkt stigende. De etiske normer har derfor til formål at styrke administratorerne på flere områder.

Kunderne skal være trygge og vide, at hvis man vælger en administrator, der er medlem af EjendomDanmark, så får man en ydelse af høj kvalitet.

“Vi kan med de nye etiske normer bedre sikre, at alle administratorer har fokus på at yde en professionel indsats, og vi kan i sidste ende ekskludere et medlem, som ikke vil leve op til branchens fælles standarder”, siger Jannick Nytoft. Ejer- eller andelsboligforeninger, der er utilfredse med deres administrator, har mulighed for at klage til EjendomDanmark. Der skal indbetales et mindre klagegebyr, men det refunderes, hvis klager får medhold.

Der bliver nu blandt andet stillet større krav til uddannelse af administratorerne

Kig efter logoet

Ejendomsadministratorer, der er medlem af EjendomDanmark, skal synligt henvise til deres medlemskab på deres hjemmeside, hvor administratorerne som oftest vil gøre det ved at bruge EjendomDanmarks logo. “Kunderne skal være trygge og vide, at hvis man vælger en administrator, der er medlem af EjendomDanmark, så får man en ydelse af høj kvalitet”, slutter Jannick Nytoft.

Om EjendomDanmark

Ejendomme (37).jpg

EjendomDanmark er en erhvervsorganisation for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationens medlemmer dækker cirka 85 procent af det professionelle ejendomsmarked. Som organisation sørger vi for, at branchens synspunkter bliver hørt i ministerierne og på Christiansborg. EjendomDanmark har et etableret netværk på den politiske scene i ind- og udland og et omfattende netværk af samarbejdspartnere på det danske og det internationale ejendomsmarked. En af organisationens vigtigste opgaver er at arbejde for, at branchens stemme giver genlyd i medierne og den offentlige debat. Derudover er det organisationens mål at bidrage til udviklingen af en faglig stærk og professionel ejendomsbranche.

Artiklen er skrevet af Jannick Nytoft, Administrerende direktør, EjendomDanmark.

Denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.

Hvad kan man kræve af en rådgiver?


Hvornår skal man bruge en rådgiver? Det skal man alle de gange, hvor man ikke selv ved nok, eller har tid, til at udføre arbejdet selv.


At sidde i en bestyrelse er ikke noget, der bare kræver tid, det er også noget, der medfører et ansvar. Derfor er det en god idé, at få tilknyttet en rådgiver, når det er nødvendigt. Ikke blot for at spare tid og penge, men også for at sørge for at der bliver taget ansvar.

IMG_0079.jpg

Vælg en rådgiver der passer til jeres forenings behov

I julen talte jeg med Sine, der er formand i en af vores foreninger. En forening, som Wantzin Ejendomsadvokater (tidligere Grubbe Advokater) stiftede for cirka 20 år siden. Jeg spurgte hende om, hvorfor de bliver hos os.

»Fordi I passer til os, passer på vores forening, og til en god pris«, svarede Sine. Og det er væsentligt, når man skal vælge rådgiver eller administrator. At det er en, der passer til netop jeres forenings behov - både når det kommer til service og prisniveau. 

En god rådgiver eller administrator bidrager til en sund forening

Foreningsarbejdet skal helst være så simpelt og gnidningsfrit som muligt, og det kan den rigtige rådgiver eller administrator bidrage til at opnå.

En god rådgiver eller administrator bidrager til en sund forening. »I er gode til at finde andre rådgivere til os. Vi havde tidligere en tekniker, som vi selv fandt, der ikke forstod os«, fortalte Sine og fortsatte, »I fandt en anden tekniker, der kunne tale, så vi forstod det, men også en som ikke anbefalede noget, som vi ikke havde brug for. Der er flere grunde til, at foreningen er sund, at økonomien er god, at ejendommen bliver holdt i god stand, og at der er en generel god stemning, og hovedårsagen ligger ofte i at have kompetente rådgivere omkring sig«.

Men hvordan finder man så den rigtige rådgiver eller administrator?

To foreninger er ikke ens, så hvad er jeres behov? Dette spørgsmål stiller jeg typisk foreninger, som kontakter mig for at få et tilbud på ejendomsadministration. Tre overordnede punkter går dog typisk igen:

  1. Service. Det vil sige reaktionstid fra faste kontaktpersoner – bliver telefonen taget og kommer der svar?

  2. Er de svar der kommer rigtige? Mange gange kommer rådgivning fra ansatte, der ikke er uddannet.

  3. Overholdes fristerne?

Få tilknyttet en advokat til jeres forening og undgå problemer

Ejendomme+%2828%29.jpg

Det siges, at to ejendomsadministrationer ikke er ens. Og nej, det er de ikke, da de ansatte er forskellige. Men i virkeligheden er der ikke så stor forskel. Bortset fra en håndfuld, så bruger alle ejendomsadministrationer administratorer, måske med en jurist/advokat i huset, som de kan spørge, såfremt det er nødvendigt, eller kunden ønsker det. Udfordringen er, at det ikke bør være kunden, der bestemmer, hvornår man skal have en advokat inde over. Kunden kan ofte ikke se, om der er et problem eller ej.

Hvis nu alle forespørgsler fra foreninger kommer igennem en advokats hænder, og forespørgsler på generalforsamlinger bliver behandlet af en advokat, så holder man nemmere en forening ude af problemer.

Foreninger, der betaler lidt mere i det årlige administrationshonorar for at have en advokat tilknyttet henvendelserne, sparer penge i det lange løb ved at holde foreningen ud af problemer. Dette har ikke kun medført en økonomisk besparelse på lang sigt, men også en tidsmæssigt besparelse samt færre konflikter i foreningen.

Ved at bruge en advokat får man konkret, individuel rådgivning, der passer til den enkelte sag

Hvem skal sidde med vores forening?

Mange gange er det sælgeren eller ejeren for de respektive ejendomsadministrationer, der kommer ud. Men som forening kan I godt kræve at møde jeres kontaktpersoner!

Taler vi for eksempel om byggesager, betaler mange foreninger 3-6% i byggesagsadministration for standardkontrakter uden anden rådgivning. Foreninger skal ikke være en standardvare. Ved at bruge en advokat får man konkret, individuel rådgivning, der passer til den enkelte sag, til et fast honorar eller på timebasis. Og man kan sagtens bruge en anden advokat, end den som ejendomsadministrationen måtte samarbejde med.

Artikel er skrevet af Nicholas Wantzin, Indehaver, Wantzin Ejendomsadvokater.

Både denne og andre artikler kan læses i Magasinet Min Boligforening.

 

Det er ikke hverdagskost at skifte sin administrator gennem 12 år


Selvom langt størstedelen af samarbejder mellem en boligforening og en administrator er langvarige, er det altid sundt at lave et tjek i markedet hver 3-4 år. Vi har spurgt bestyrelsesformanden fra A/B Avedørelejren I, hvad der fik dem til at skifte administrator efter 12 års samarbejde.


fakta om.png

For de fleste bestyrelser i en andels- eller ejerboligforening bygger et samarbejde med en rådgiver på tillid og gennemsigtighed. En rådgiver, uanset om det er en administrator, en arkitekt eller en finansiel rådgiver,  “overlever” ofte bestyrelsen og er en gennemgående samarbejdspartner for flere bestyrelser gennem årene. Det betyder, at de ved mere om boligforeningen, dens stand og dens beboere end nytiltrådte bestyrelsesmedlemmer.

For en administrator er et tæt samarbejde med bestyrelsen afgørende, da man sammen forestår den daglige drift og problemløsning omkring f.eks. huslejeopkrævning, regnskab, interne konflikter, klargøring til generalforsamlinger og meget andet. En administrator bliver hurtigt en integreret del af foreningen og flettet ind i små og store opgaver. Det betyder omvendt, at det kræver grundige og seriøse overvejelser, førend man overvejer at skifte administrator, mest fordi “man ved hvad man har, og ikke hvad man får”.

Den tidligere administrator blev opkøbt af en anden og større

iStock-1070622142.jpg

For A/B Avedørelejren I gik der nok lidt for lang tid, inden beslutningen om at finde en ny administrator blev taget. “Vi havde et glimrende samarbejde med vores tidligere administrator, indtil de blev opkøbt af et andet, større firma. Da utilfredsheden først meldte sig blandt beboerne og i bestyrelsen, gik der et års tid, inden vi besluttede os for at skifte administrator” udtaler Bjarne Fritzbøger, der har været foreningens bestyrelsesformand de sidste 11 år. Bjarne Fritzbøger husker, at det især var den manglende opfølgning ved lejlighedssalg og skiftende kontaktpersoner, der gav utilfredshed i bestyrelsen. Efter flere opfølgningsmøder med den tidligere administrator blev det besluttet på en ekstraordinær generalforsamling at finde en ny administrator.

Valgte 3 administratorer i “lukket udbud”

“Via blandt andet at forhøre os hos 5 andre andelsboligforeninger fik vi udvalgt 3 administratorer, som vi gerne ville møde og indbyde til at give et bud på administrationsopgaven. En af dem vi indbød kendte vi lidt til fra Min Boligforenings events”, fortæller Bjarne Fritzbøger. Han  besøgte alle 3 administratorer, og på hans anbefaling indbød de den ene af dem til et bestyrelsesmøde, hvor administrator gav en præsentation, og der var en længere dialog med dem. En enig bestyrelse indstillede efterfølgende dem som ny administrator til beslutning på en ny ekstraordinær generalforsamling.

fakta 23ø.png

Pris var af betydning, men ikke afgørende

For bestyrelsen i A/B Avedørelejren I var prisen ikke vigtigste parameter ved udvælgelsen. Som Bjarne Fritzbøger udtaler “Det nye administrationsfirma virkede kompetente, de havde den nødvendige volumen, honoraret virkede rimeligt, og det var samtidig ikke et “supermarked”, hvor vi blot var et nummer i rækken.” Men pris alene var ikke det afgørende. Den nye administrator ligger små 12% over den tidligere administrators honorar og blandt de 3, der var indbudt til at byde på opgaven, lå de midt i med 10% til hver side.

Den største hindring for at skifte administrator

Bjarne Fritzbøger husker, hvor uoverskueligt alting var, da alle ting pegede på, at de skulle i gang med at skifte til en ny administrator. Og det er uoverskueligt, fordi der er mange administrationsselskaber at vælge imellem, og fordi de udefra kan se meget ens ud.  For A/B Avedørelejren I tog det ca. et halvt år at skifte administrator, dvs. forberedelse, beslutning og opsigelse. Men selvom det kan virke uoverskueligt, så kan Bjarne Fritzbøger godt fortryde, at de ikke skiftede noget tidligere. Den tidligere administrator fik for mange chancer uden at samarbejdet blev bedre. “Men det er ikke hverdagskost at skifte sit administrationsselskab ud gennem 12 år” pointerer han.

Det bedste råd til andre

De bedste råd Bjarne Fritzbøger vil give videre er: Vær opsøgende og afsøg markedet af administratorer og spørg i jeres netværk af boligforeninger. Tag kontakt til flere selskaber uanset hvor godt I kan lide den første administrator, I møder og ikke mindst hav hele bestyrelsen med i forløbet.

 

Både denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening

Er foreningen klar til GDPR?


Alle foreninger med CVR-nummer har de samme databeskyttelsesretlige forpligtelser, som almindelige virksomheder. Omfanget kan variere afhængig af størrelse og sammensætning, men opgaverne er grundlæggende de samme.


privacy-policy-3583612.jpg

Boligforeningen som dataansvarlig

En andelsboligforening eller en ejerforening er i denne sammenhæng dataansvarlige overfor sine beboere og bestyrelsesmedlemmer. Som dataansvarlig er bestyrelsen i foreningen ansvarlige for, at følgende dokumentation udarbejdes og løbende holdes ajour:

  • Behandlingsfortegnelser dokumenterer hvilke områder der behandles persondata i foreningen (f.eks. opkrævning af leje, drift af hjemmeside osv.)

  • Oplysningsmeddelelser er information til beboere, bestyrelsesmedlemmer og andre om hvilke persondata foreningen indsamler, hvorfor, hvilket formål de er indsamlet til, hvornår de slettes osv.

  • Databehandleraftaler beskriver, hvordan eksterne databehandlere skal behandle persondata så det foregår i overensstemmelse med persondataforordningen

  • Interne logs over sikkerhedsbrud skal føres af foreningen så de evt. kan gennemgås af Datatilsynet

  • Evt. aftaler om fælles dataansvar bruges i de tilfælde, hvor foreningens persondata indsamles og bruges i samarbejde med en ekstern part med et fælles formål

  • Databeskyttelsespolitikker for foreningen, der beskriver hvordan foreningens bestyrelse forebygger sikkerhedsbrud og misbrug af persondata i forhold til det fastlagte sikkerhedsniveau

I praksis vil mange foreninger bede administrator producere og vedligeholde ovenstående dokumentation for foreningen. Administrator kan tilbyde foreningen et standard online værktøj som f.eks. DPO Advisor eller lign., der gør det enkelt og økonomisk mere overkommeligt for foreningen at efterleve persondataforordningen. Det er dog stadig foreningen, der i sidste ende er ansvarlig for behandlingen af foreningens persondata.

I det følgende er et eksempel på en databeskyttelsespolitik for en bestyrelse.

Generelle anbefalinger

Brug et krypteret online værktøj f.eks. ProBo, som administrator stiller til rådighed for foreningen. Den højest mulige sikkerhed i forhold til persondataforordningen opnås ved at bestyrelse og vicevært undlader at tage kopier af data ud af systemet, men samler det på sådan en krypteret platform.

E-mail kommunikation

E-mails er pr. definition usikre, da trafikken i dag foregår ukrypteret på internettet. Der er dermed risiko for at indholdet opsnappes af uvedkommende, hvilket er et sikkerhedsbrud. Brug et krypteret system til kommunikation, som f.eks. ProBo. Alternativt kan der bruges et krypteret mailsystem med dedikerede e-mail -adresser for alle roller i bestyrelsen. Brug aldrig private e-mail adresser til kommunikation, der vedrører foreningen. Sørg for ikke at skrive eller videresende følsomme personoplysninger på mail. Hvis der skal sendes via en ikke krypteret forbindelse, så vedlæg oplysningerne som et password beskyttet Office- eller pdf-dokument. Password kan så sendes for sig via SMS til modtagerne.

john-schnobrich-520019-unsplash.jpg

Generalforsamlinger

Undlad at skrive personlige oplysninger i referatet. Oplys ikke om personlige sager på generalforsamlingen.

Bestyrelsesmøder

Bestyrelsen skal sikre at referater opbevares fortroligt. Undlad i størst mulige omfang at udskrive disse eller lægge disse på personlige computere m.v. Hold personsager fortrolige og brug om nødvendigt anonymisering, som ikke direkte kan henføres til en konkret beboer eller adresse.

Ansættelse af vicevært

Hold alle oplysninger om ansættelsesforhold fortrolige. Lås evt. ansættelsespapirer inde, såfremt disse ikke opbevares elektronisk f.eks. i systemer stillet til rådighed af administrator. Sørg for at alle koder og dokumenter overdrages fra den gamle vicevært til den nye.

Beboeroplysninger

Undlad i størst mulige omfang at udskrive eller gemme beboerlister med navne, adresser, telefonnummer, mailadresser på mobile enheder og computere. Brug evt. systemer stillet til rådighed af administrator. Undgå at dele kopier af data på USB-nøgler o. lign.

Beboersager

Hold alle oplysninger om beboersager fortroligt. Lås evt. sagsakter inde, hvis disse ikke opbevares elektronisk f.eks. i systemer stillet til rådighed af administrator.

Afgang af bestyrelsesmedlemmerne

Så snart der vælges nye bestyrelsesmedlemmer, eller et enkelt bestyrelsesmedlem fratræder, skal bestyrelsen sikre, at alle dokumenter vedrørende foreningen overleveres til den nye bestyrelse. Dokumenter og personoplysninger der ikke er relevante at overdrage, skal slettes fra computere, mobile enheder og arkiver.

Evt. koder til administrators systemer overdrages og ændres af den nye bestyrelse. Såfremt foreningen bruger ProBo skal bestyrelsen oprette de nye medlemmer og slette de gamle medlemmer med status af bestyrelsesmedlemmer.

Evt. koder til forenings hjemmesider, sociale medier m.v. skal overdrages og ændres.

Procedure i tilfælde af sikkerhedsbrud

I tilfælde af sikkerhedsbrud i foreningen orienterer foreningen bruddet til administrator hurtigst muligt. Administrator indberetter i samarbejde med foreningen bruddet til datatilsynet og informerer de berørte personer, hvis det vurderes nødvendigt. Bruddet logges af foreningen.

 

Artiklen er skrevet af Thomas Voss, Prosedo Aps