Hvad kan man kræve af en rådgiver?

Hvornår skal man bruge en rådgiver? Det skal man alle de gange, hvor man ikke selv ved nok, eller har tid, til at udføre arbejdet selv.

At sidde i en bestyrelse er ikke noget, der bare kræver tid, det er også noget, der medfører et ansvar. Derfor er det en god idé, at få tilknyttet en rådgiver, når det er nødvendigt. Ikke blot for at spare tid og penge, men også for at sørge for at der bliver taget ansvar.

IMG_0079.jpg

Vælg en rådgiver der passer til jeres forenings behov

I julen talte jeg med Sine, der er formand i en af vores foreninger. En forening, som Wantzin Ejendomsadvokater (tidligere Grubbe Advokater) stiftede for cirka 20 år siden. Jeg spurgte hende om, hvorfor de bliver hos os.

»Fordi I passer til os, passer på vores forening, og til en god pris«, svarede Sine. Og det er væsentligt, når man skal vælge rådgiver eller administrator. At det er en, der passer til netop jeres forenings behov - både når det kommer til service og prisniveau.

En god rådgiver eller administrator bidrager til en sund forening

Foreningsarbejdet skal helst være så simpelt og gnidningsfrit som muligt, og det kan den rigtige rådgiver eller administrator bidrage til at opnå.

En god rådgiver eller administrator bidrager til en sund forening. »I er gode til at finde andre rådgivere til os. Vi havde tidligere en tekniker, som vi selv fandt, der ikke forstod os«, fortalte Sine og fortsatte, »I fandt en anden tekniker, der kunne tale, så vi forstod det, men også en som ikke anbefalede noget, som vi ikke havde brug for. Der er flere grunde til, at foreningen er sund, at økonomien er god, at ejendommen bliver holdt i god stand, og at der er en generel god stemning, og hovedårsagen ligger ofte i at have kompetente rådgivere omkring sig«.

Men hvordan finder man så den rigtige rådgiver eller administrator?

To foreninger er ikke ens, så hvad er jeres behov? Dette spørgsmål stiller jeg typisk foreninger, som kontakter mig for at få et tilbud på ejendomsadministration. Tre overordnede punkter går dog typisk igen:

1. Service. Det vil sige reaktionstid fra faste kontaktpersoner – bliver telefonen taget og kommer der svar?

2. Er de svar der kommer rigtige? Mange gange kommer rådgivning fra ansatte, der ikke er uddannet.

3. Overholdes fristerne?

Få tilknyttet en advokat til jeres forening og undgå problemer

Ejendomme+%2828%29.jpg

Det siges, at to ejendomsadministrationer ikke er ens. Og nej, det er de ikke, da de ansatte er forskellige. Men i virkeligheden er der ikke så stor forskel. Bortset fra en håndfuld, så bruger alle ejendomsadministrationer administratorer, måske med en jurist/advokat i huset, som de kan spørge, såfremt det er nødvendigt, eller kunden ønsker det. Udfordringen er, at det ikke bør være kunden, der bestemmer, hvornår man skal have en advokat inde over. Kunden kan ofte ikke se, om der er et problem eller ej.

Hvis nu alle forespørgsler fra foreninger kommer igennem en advokats hænder, og forespørgsler på generalforsamlinger bliver behandlet af en advokat, så holder man nemmere en forening ude af problemer.

Foreninger, der betaler lidt mere i det årlige administrationshonorar for at have en advokat tilknyttet henvendelserne, sparer penge i det lange løb ved at holde foreningen ud af problemer. Dette har ikke kun medført en økonomisk besparelse på lang sigt, men også en tidsmæssigt besparelse samt færre konflikter i foreningen.

Hvem skal sidde med vores forening?

Mange gange er det sælgeren eller ejeren for de respektive ejendomsadministrationer, der kommer ud. Men som forening kan I godt kræve at møde jeres kontaktpersoner!

Taler vi for eksempel om byggesager, betaler mange foreninger 3-6% i byggesagsadministration for standardkontrakter uden anden rådgivning. Foreninger skal ikke være en standardvare. Ved at bruge en advokat får man konkret, individuel rådgivning, der passer til den enkelte sag, til et fast honorar eller på timebasis. Og man kan sagtens bruge en anden advokat, end den som ejendomsadministrationen måtte samarbejde med.

Artikel er skrevet af Nicholas Wantzin, Indehaver, Wantzin Ejendomsadvokater.

Både denne og andre artikler kan læses i Magasinet Min Boligforening.