Flyttesyn digitaliseres – tidsbesparende og bedre service for lejerne

Hvem ønsker ikke at gøre sit arbejde nemmere, mere enkelt og samtidig give en bedre og hurtigere service for sine lejere – gør du ikke?

Flyttesyn er en uundgåelig arbejdsdel i enhver boligforening med to flyttesyn pr. lejemål – én for fraflytter og én for tilflytter. Det kræver for mange boligforeninger en masse papirarbejde og tung administration. I boligforeningen er det oftest varmemesteren, der typisk forstår flyttesynet og notere på papir og tage billeder af lejemålets tilstand, som senere skal indtastes i et digitalt system. Herefter kan der laves en rapport, som sendes til lejer og arkivering i boligforeningen – en tung og besværlig proces for et flyttesyn.

Foto: iStock

“Mange mindre eller mellemstore boligforeninger ønsker at gøre deres flyttesynsproces nemmere, men har ikke tilstrækkelige flytninger til, at kunne retfærdiggøre de økonomiske aspekter som ligger i de store etableret flyttesynsportaler, der er tiltænkt boligforeninger med lejemål over 3.000 boliger”, udtaler Morten Jensen, der er Key Account Manager hos energiselskabet SEF Energi.

Så besværligt behøver arbejdet ikke at være

Med en digital flyttesynsportal fra SEF Energi får boligforeningen mange fordele ved anvende denne portal, som ikke koster noget af anvende. Fordelene med Flyttesynsportalen, som nemt fungere på en tablet, er, at det vil afløse de fysiske papirer, som viceværten har med rundt sammen med et kamera eller smartphone.

Selve flyttesynet foregår kun ét sted, herunder gennemgangen af lejemålet og det administrative - nemlig i det pågældende lejemål.

Flyttesynet tages trin-for-trin og data og billeddokumentation samles for lejemålets tilstand og til sidst dannes der en færdig rapport, som man kan gennemgå med lejer, og der kan underskrives digitalt. Herefter modtager de parter, der skal have dokumentation, ved at det sendes elektronisk med det samme.

Bedst af alt, så tilbyder SEF Energi denne flyttesyns-løsning uden omkostninger for boligforeningen!

Artiklen er skrevet af Mark Sundstrup, markedsansvarlig, SEF Energi A/S.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2021.