Søg om tilskud til et opdateret energimærke og gennemgang af varmecentral

Energioptimering er mere aktuelt end nogensinde, og der er hjælp at hente for boligforeninger. Boligforeninger i Københavns Kommune kan nu søge tilskud i puljen Energitjek, der har ansøgningsfrist 1. februar 2023.

Med Energitjek har I mulighed for at få tilskud til et nyt eller opdateret energimærke. Et energimærke giver et indblik i jeres ejendoms energimæssige stand og forslag til, hvordan I kan optimere ejendommen for at opnå energibesparelser og bedre komfort. Foreninger får også en gennemgang af ejendommens fjernvarmecentral og eventuelt ventilationsanlæg samt anbefalinger til, hvordan de skal driftes og eventuelle energioptimeringer. En optimeret varmecentral er vigtigt for at spare på varmeregningen. Puljen giver op til 20.000 kr. i tilskud.

Hvem kan søge?

Jeres forening skal være en etageboligejendom i Københavns Kommune med mindst fem boligenheder/husstande, som enten:

• har et energimærke E, F eller G, der er mere end to år gammelt

• har et udløbet energimærke, som var E, F eller G

• aldrig har fået energimærke

Energimærket kan være første skridt på vejen mod en renovering, som I også kan søge støtte til hos Københavns Kommunes Bygningsrenoveringspulje. En renovering kan komme jer til gode med bl.a. en lavere energiregning, bedre boliger og komfort, en højere værdi af boligen og en mindre påvirkning af klimaet. Teknik- og Miljøforvaltningen inviterer i løbet af foråret 2023 alle tilskudsmodtagere til et webinar om, hvordan I kommer videre med en egentlig renovering.

Sådan søger I puljen

Det er nemt at søge, og I gør det på Københavns Kommunes hjemmeside om byfornyelsespuljer. Her kan I også se et overblik over andre puljer, der udbydes i Københavns kommune.

Tilskud til Energitjek uddeles efter først-til-mølle-princippet og ansøgningsfristen er 1. februar 2023.

Klik her og læs mere om puljesøgning.