Gode råd til både et godt indeklima og en lavere varmeregning

HOFOR, der leverer fjernvarme til hele hovedstadsområdet, har et par gode råd, der både er med til at sikre et behageligt indeklima og hjælpe med at spare energi og penge på varmeregningen.

1. Stil alle radiatorer i samme rum ens

Foto: HOFOR

Et godt og behageligt indeklima handler også om en tilpas rumtemperatur i sit hjem. HOFOR anbefaler, at man i varmesæsonen holder en nogenlunde ens temperatur i alle rum og lukker døren til rum, hvor man gerne vil have det lidt køligere. Alle radiatorer, i hvert fald dem i samme rum, bør indstilles ens og 'tænde' samtidigt. Det er langt bedre med fire radiatorer, der varmer 25 procent hver end en enkelt, der bare banker løs. Luk døren ind til soveværelset, hvis den radiator står på mindre, og du ønsker det koldere der.

I HOFOR plejer vi at sige, at man skal stille termostaten på radiatorerne på mellem tre og fire. Så vil temperaturen ligge på mellem 19 og 22 grader. Hver grad betyder en stigning på fem procent rent prismæssigt.

2. Dæk ikke radiatorer til, og ryk sofaen lidt væk fra radiatoren

En overdækket radiator kan ikke få varmen ud i rummet, og det har betydning for både din afkøling og rumtemperatur, som ender med at koste dig penge. Så lad være med at lægge ting på radiatoren. Hvis man stiller sofaen lige foran radiatoren, svarer det faktisk til at isolere varmeapparatet med en Rockwool plade, så varmen ikke kommer ud i rummet. Så du bruger så at sige penge på varme, du ingen gavn får af. Ryk i stedet sofaen ca. 20 cm ud fra radiatoren, så der er luft imellem. Det gør rumtemperaturen bedre, indeklimaet rarere, og varmeregningen mindre.

3. Luft ud

Den bedste måde at lufte ud på er at skabe gennemtræk i 5 – 6 minutter. Det giver den ønskede luftfornyelse, uden at vægge og møbler bliver kolde. Et vindue stående på klem giver ikke tilstrækkelig udluftning. Husk at lukke for termostaterne på radiatorerne, mens du lufter ud.

4. Undgå fugt

Du kan begrænse fugtproblemer ved at sørge for, at rumtemperaturen aldrig kommer under 17°C. Samtidig skal der være hyppig udluftning i rummet.

5. Luk langsomt for fjernvarmen – og tænd langsomt, når det bliver koldt igen

Når kalenderen viser forår, er der ikke længere grund til, at en ejendoms varmeanlæg er indstillet på samme styrke, som da vi skulle holde frostgraderne fra døren. Hvis din boligforenings varmeanlæg stadig er indstillet til hård frost, når det mildere forårsvejr melder sig, er der besparelser at hente. Oveni kan man glæde sig over at spare klimaet for overflødig CO2. Det kan være en god ide at få ejendommens varmemester til løbende at skrue på den termostat, der regulerer temperaturen på det vand, der løber frem til dine radiatorer.

6. Husk at sommerlukke varmeanlægget

De fleste lukker for varmen i deres radiatorer omkring midten af maj. Men hvis man kun lukker for radiatorerne i lejlighederne og glemmer at lukke for sommerventilen på varmeanlægget i kælderen, cirkulerer der stadig vand rundt i systemet, og dét koster på varmeregningen. Det kan sammenlignes lidt med en bil, der står i tomgang. Den energi, der bliver brugt på det, får man jo ikke gavn af, og det koster unødigt på regningen. Der er derfor penge og CO2 at spare ved at sommerlukke varmeanlægget i kælderen også, og det tager som hovedregel kun fem minutter at finde sommerventilen, lukke for den og efterfølgende slukke for cirkulationspumpen på fjernvarmeanlægget – så har anlægget fået ferie. Det kan derfor være en god ide at få sin varmemester til at huske at sommerlukke varmeanlægget.

Du kan se en film, hvor vi viser, hvordan man sommerlukker her: https://youtu.be/EdbMwaTT-ZY

Artiklen er skrevet af Carsten Nielsen, energirådgiver, HOFOR.

Denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.