Guleroden er vokset med ny tilskudsordning

Vil I have det lunere i din boligforening? Så er timingen perfekt – for en ny tilskudsordning har set dagens lys og gjort det mere attraktivt at energirenovere etageejendomme.

Ca. 30 procent af energiforbruget i Danmarks ca. 100.000 etageejendomme kan spares, viser analyser. Det hænger sammen med, at mange af etageejendommene er opført i en tid, hvor der ikke var lovkrav om isolering. Energirenovering af disse ejendomme er dermed en vigtig brik i Danmarks grønne omstilling – og derfor er der netop åbnet en ny tilskudsordning til at energiforbedre Danmarks boliger.

_DSC5549.jpg

Ja, der er barrierer – men også gode løsninger

Det gode ved energibesparende tiltag er dog ikke alene muligheden for tilskud eller besparelser – men i høj grad også at de typisk både forbedrer indeklimaet og ejendommens værdi. Alligevel er der ofte en række barrierer forbundet med at realisere energirenoveringer i praksis. F.eks. kan det i boligforeninger være svært at blive enige om, hvad der skal laves, og hvordan regningen og besparelsen skal fordeles, og måske kan projektet forekomme uoverskueligt.

Enhver ejendom skal imidlertid vedligeholdes løbende – og her er der en gylden mulighed. Laves der et projekt med en langsigtet finansiering på f.eks. 30 år sammen med vedligeholdelsesopgaver, vil de fleste simple energirenoveringer som efterisolering af loft eller hulmursisolering kunne betale sig fra dag ét. Efterisolering af ydervægge er mere omkostningstungt, men sker det, når facaden alligevel skal vedligeholdes, kan regnestykket også her blive positivt. Endelig kan det ofte betale sig med et langt sigte at skifte til enten fjernvarme, hvis det findes i jeres område, eller varmepumpe – frem for olie eller gas. Har I allerede fjernvarme, er der typisk også gode muligheder for at optimere det eksisterende fjernvarmeanlæg.

Den nye tilskudsordning løber helt frem til 2026. Alene i år er der 245 mio. kr. i puljen, som fungerer efter først-til-mølle princippet fra år til år. Man kan bl.a. søge om tilskud til efterisolering, udskiftning af døre og vinduer og etablering af ventilation med varmegenvinding. Læs, hvordan I søger hos Energistyrelsen: www.ens.dk/service/tilskuds-stoetteordninger/bygningspuljen

Energimærkningsrapporten viser vejen

Et godt sted at starte, hvis I vil i gang, er den lovpligtige energimærkning af ejendommen. Den er på én og samme tid en deklaration af bygningens energimæssige tilstand og en handlingsplan for, hvordan den kan forbedres. Alle eksisterende energimærkninger af boliger kan findes på www.boligejer.dk. Og hvis jeres forening gerne selv vil regne videre på mulighederne, kan I også bruge besparelsesberegneren fra Videncenter for Energibesparelser i Bygninger, som findes på ByggeriOgEnergi.dk.

På hjemmesiden www.BygherrensDrejebog.dk har Videncentret samlet information til netop boligforeninger, så de kan overvinde eventuelle barrierer og sætte fokus på energirenovering.

_DSC5551.jpg

Sådan udføres arbejdet

Ifølge bygningsreglementet (BR18) er det et lovkrav, at man ved ombygning og andre forandringer (dvs. renovering) skal gennemføre energibesparelser i det omfang, det er rentabelt og ikke giver risiko for fugtskader. Men det er en teknisk lovgivning, så hvordan sikrer man sig som almindelig boligforening, at man overholder bygningsreglementet?

En oplagt hjælp er at følge de beskrivelser, som findes i Videncentrets Energiløsninger. Energiløsningerne, der er frit tilgængelige, beskriver, hvordan 24 forskellige energibesparende tiltag i etageejendomme udføres både efter reglerne og på teknisk korrekt vis. De er illustreret med tegninger og indeholder udførelsesbeskrivelser og en tjekliste, som trin for trin gennemgår, hvad man skal være opmærksom på, når man monterer nye installationer eller renoverer bygningsdele. Dermed får boligforeningen et godt grundlag, som kan bruges til at tage stilling til forslag fra rådgivere og håndværkere.

Ventilation skal der til

Og sidst men ikke mindst: Glem endelig ikke ventilationen! Når I tætner jeres ejendom med efterisolering eller nye vinduer, er det meget vigtigt at sikre, at der er ordentlig ventilation – fordi ventilationen ikke længere kan ske gennem utætheder i bygningen. Her kan I også bruge Videncentrets Energiløsninger, som omfatter beskrivelser af forskellige ventilationsløsninger.

Artiklen er skrevet af Kristian Vielwerth, projektleder, Videncenter for Energibesparelser i Bygninger.

Både denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2021.