Det kan betale sig at renovere bæredygtigt

Bæredygtig renovering er en god ide, uanset om gevinsten skal være af økonomisk karakter, en forbedring af menneskers trivsel og sundhed eller et bidrag til en CO2-neutral fremtid.

Sig bæredygtighed, og de fleste tænker straks på Greta Thunberg, Tesla og den smeltende is på Arktis. Det er global opvarmning, klimaforandringer, grøn omstilling og kødfrit pålæg i køledisken.

Vi har hørt remsen så mange gange før, og hver gang ender vi helt forpustede og tænker, at det der bæredygtighed lyder både dyrt og besværligt. Her kommer så det store MEN. For bæredygtighed behøver hverken koste mange penge eller oceaner af tid. Det handler kort fortalt om at tænke de bæredygtige tanker i den rigtige rækkefølge, og om aldrig at vælge bæredygtighed kun for bæredygtighedens skyld.

Foto: OBH-Gruppen

Tænk bæredygtighed fra start

Hvis man som boligforening udelukkende forbinder bæredygtighed med miljø og en ung svensk klimaaktivist, kan det derfor være svært at se, hvordan bæredygtig renovering kan flettes ind i budgettet.

“På samfundsniveau tænker man ofte bæredygtighed i dimensioner, som går langt over, hvad en lille boligforening kan. Derfor er det ofte noget, der virker meget dyrt og besværligt, men ofte er det slet ikke besværligt, så snart man dykker ned i det”, siger Mikkel Panton, der er bygningsrådgiver hos OBH Rådgivende Ingeniører.

Han forklarer, at der ikke er stor forskel på at drifte og vedligeholde en ejendom generelt og at drifte og vedligeholde en bygning på en bæredygtig måde.

“En vedligeholdelsesplan afdækker foreningens fremtidige vedligeholdelsesbehov, og fortæller, hvad du skal med din ejendom og hvornår. Så når du står overfor en renovering, så er det her, du kan tænke bæredygtighed ind. Bæredygtighedstanken skal således tænkes ind i ejendommens drift- og vedligehold”, forklarer han.

Bæredygtighed behøver hverken koste mange penge eller oceaner af tid

Mere fokus på totaløkonomien

Foto: OBH-gruppen

I et renoveringsprojekt er det ofte fristende at gå efter de billigste løsninger, så udgifterne ikke går gennem loftet. Men ud fra et både bæredygtigt og økonomisk synspunkt er her-og-nu-besparelsen ikke altid at foretrække.

“Det kan godt være, at én løsning har en højere anskaffelsespris, men hvis man anskuer det ud fra et totaløkonomisk synspunkt, kan regnskabet se anderledes ud. Byggetekniske løsninger og materialer har ofte en lang levetid, hvorfor brugsfasen har stor indflydelse totaløkonomisk set såvel som set fra et bæredygtighedsperspektiv”, siger Mikkel Panton.

I den forbindelse er det vigtigt at huske, at overblikket går forud for bæredygtigheden. Valget af bæredygtige tiltag afgøres nemlig af, hvilke renoveringer man som boligforening står overfor og hvornår. Netop for ikke at komme til at stå i en situation, hvor man skifter nogle materialer eller bygningsdele langt før tid.

“Det kan godt være, at der findes materialer på markedet, der er mere bæredygtige end dem, som I har på jeres ejendom, men hvis du udskifter bygningsdele ti år før, det egentligt er nødvendigt, så bidrager du til, at der forbruges og produceres mere, end der egentligt burde”, forklarer Mikkel Panton.

Ud fra et både bæredygtigt og økonomisk synspunkt er her-og-nu-besparelsen ikke altid at foretrække

Stil krav til materialevalg

Når man som boligforening står overfor en renovering, er et godt råd at begynde med at stille krav – for eksempel til valg af materialer. Man kan bestemme sig for kun at vælge certificeret træ, svanemærket maling og allergivenligt rengøringsmiddel.

“Det er oplagte tiltag for boligforeninger, der gerne vil begynde i det små. Egentligt behøver det ikke koste mere, men det handler om at begynde at stille spørgsmål til egen drift for at få øje på de områder, hvor man med få løsninger kan blive mere bæredygtige”, siger Brian Rask Madsen, der er arkitekt og bygningskonstruktør hos OBH Rådgivende Ingeniører.

Når bæredygtig renovering ikke kun handler om at minimere menneskers CO2-aftryk på kloden og om at spare penge, er det fordi, det også handler om menneskers trivsel. I den vestlige verden opholder mennesker sig i bygninger 90 procent af tiden, og derfor er indeklima en lige så stor del af den bæredygtige tankegang som elbiler og solenergi.

“Det handler ikke kun om kroner og øre. At have et sundt sted at leve er lige så vigtigt som at spare 100 kroner på energibesparende belysningsarmaturer om året. Om det så er måden, vi affaldssorterer på, eller hvilken slags maling vi vælger, så skal vi stille krav, så vi kan skabe de optimale rammer for vores hjem eller arbejdsplads”, opfordrer Brian Rask Madsen.

Artiklen er skrevet af Line Guldager Hansen, Journalist , OBH Rådgivende Ingeniører.

Denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.