Skal din boligforening også være en del af den nøgleløse fremtid?

Studier viser, at antallet af „smarte“ bygninger ventes at vokse markant de næste fem år. Skal din boligforening være en del af denne nøgleløse fremtid?

I dag findes der rigtig mange gode alternativer til almindelige mekaniske låsesystemer. Men hvordan får man valgt en ny og moderne elektronisk adgangskontrolløsning, der kan leve op til både at være kosteffektiv, let at administrere samt vedligeholde, og som designmæssigt er helt i top?

Skærmbillede 2019-11-28 kl. 11.14.50.png

Digitale løsninger

Først og fremmest bør man vælge et digitalt adgangskontrolsystem, som har mulighed for at kombinere online og offline løsninger. Ligeledes er det vigtigt, at de forskellige systemkomponenter kan op- og nedgraderes ubegrænset, og at teknikken er enkel og kræver meget lidt vedligeholdelse. Systemet skal på samme måde være fremtidssikret, så alle ældre moduler kan forblive kompatible og funktionelle, selv når ny teknik kommer til.

At systemet snakker sammen med port, vaskekælder og lignede er også vigtigt, ligesom integration med andre løsninger såsom alarm, booking systemer eller lignede kan være en fordel.

Gør det simpelt og sikkert

Dernæst er lave driftsomkostninger vigtigt at tage hensyn til. Det vil sige lang batterilevetid på langskilte og øvrige strømforbrugende enheder. Herved opnås et maximalt antal åbninger samt minimalt behov for service.

Ligeledes kan det være vigtigt at vælge et system med en åben administrationshjemmeside, som let giver adgang til at tilføje eller fjerne rettigheder for beboere - f.eks. i forbindelse med til -og fraflytning. Dette øger sikkerheden for hele boligforeningen.

Det giver også god mening at vælge et adgangskontrolsystem uden bekostelige kabelinstallationer og som ikke kræver for-boring i dørene. Herved undgår man at ødelægge eventuelt gamle fyldningsdøre. Dette taler ligeledes for at vælge et adgangskontrolsystem, der design- og kvalitetsmæssigt opfylder alle væsentlige krav.

Skærmbillede 2019-11-28 kl. 11.15.06.png

Design selv jeres løsning

Adgangskontrol behøver heller ikke være kedeligt, og i dag findes der en løsning, hvor man selv kan vælge f.eks. RAL farvekoden på langskiltet eller opgradere løsningen med et smukt Arne Jacobsen designet dørgreb. Derved kan man nemt finde løsninger, der fungerer, hvad enten det er til en gammel bevaringsværdig bygning eller til et mere moderne byggeri.

Både denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2020.

Skrevet af Rebecca Hejgaard Jebjerg, DanZafe A/S