Få styr på affaldet fra virksomhederne


I mange københavnske boligejendomme udlejes stueetagerne til pizzeriaer, caféer, restauranter og butikker. Det giver en god indtjening til ejendommen, men nogle steder skaber virksomhedernes affald frustration.


Foto: Københavns Kommune

Foto: Københavns Kommune

For det meste lever butikker og boliger i fordragelighed dør om dør. Men overfyldte papbeholdere eller fejlsorteret affald kan give kurrer på tråden mellem beboerne og de erhvervsdrivende. For hvad skal virksomheder i boligejendomme egentlig gøre med deres affald? Må de bruge ejendommens affaldsbeholdere, eller skal de have deres egne beholdere?

Grundejer/udlejer kan vælge at tage et gebyr for at lade virksomhederne bruge ejendommens affaldsbeholdere

Regler for erhvervsaffald

Virksomheder må benytte ejendommens kommunale affaldsbeholdere til restaffald, hvis de har en aftale med grundejer/udlejer om det. Grundejer/udlejer kan vælge at tage et gebyr for at lade virksomhederne bruge ejendommens affaldsbeholdere, eller det kan være en del af huslejen. Virksomhedens affaldsforhold bør fremgå af lejekontrakten, så der ikke er tvivl om virksomhedens rettigheder.

Alle virksomheder skal sortere deres affald. Det betyder, at der ikke må puttes fx pap, plast eller andre genanvendelige typer affald i beholderen til restaffald (dagrenovation). En virksomhed må kun bruge de kommunale beholdere til genanvendeligt affald, hvis mængden af affald svarer til det, en husholdning har. Har virksomheden mere affald, end det der svarer til en almindelig husholdning, så skal virksomheden have sine egne affaldsbeholdere, som bestilles gennem en privat renovatør, der også tømmer beholderne. Virksomheden kan også tage på genbrugsstationen med genanvendeligt eller farligt affald. På genbrugsstationen kan virksomheden dog ikke komme af med restaffald, madaffald, fritureolie og lignende.

Har virksomheden mere affald, end det der svarer til en almindelig husholdning, så skal virksomheden have sine egne affaldsbeholdere.

Hvem laver aftalen med den private indsamler?

Det kan være virksomhederne selv, der indgår aftalen med den private indsamler, eller det kan være ejendommen, der står for både aftalen og det praktiske omkring beholderne.

Hvis der er flere virksomheder i ejendommen eller gården, kan det være en fordel, at de deler beholdere, da det sparer plads i gården/ejendommen.

Under alle omstændigheder skal ejendommen og virksomhederne sammen finde ud af, hvor de ekstra affaldsbeholdere kan stå henne. Pladsbehovet afhænger af, hvilke virksomheder, der bor i gården, og lejer man f.eks. ud til en restaurant, skal der ofte være plads til beholdere til både mad, pap, glas, metal, plast og restaffald.

kk.dk/erhvervsaffald findes et link til listen med godkendte affaldsindsamlere, og her kan man også printe sorteringsskilte til at hænge op ved affaldsbeholderne.

 

Både denne og andre artikler kan læses i Magasinet Min Boligforening.

Skrevet af Susan Vera Mortensen, Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning