Kan besparelserne betale energirenoveringen?

Det kunne det for Ejerforeningen Aldersrogade 37-39 i København. De sparer betragteligt på energien og har fået et sundere indeklima ved at opgradere ejendommens tekniske installationer - helt uden at skulle have penge op af lommen.

1. solceller.jpeg

Der er store økonomiske, energi- og komfortmæssige fordele at hente, når man energirenoverer. Men det kan også være forbundet med store udgifter til nye anlæg og installationer, og økonomien kan derfor være en barriere for, at fordelene bliver indfriet. Ejerforeningen Aldersrogade har fundet en løsning på dette ved at lade SustainSolutions udføre og finansiere renoveringen. Foreningen der er fordelt på 16 opgange har fået opgraderet fem ventilationsanlæg og udskiftet belysningen på fælles inde- og udearealer samt i kældre. I alt er 639 lyskilder erstattet med LED. Derudover er varmecentralen blevet styrket med to nye cirkulationspumper, og der er installeret ny varmestyring, som bl.a. justerer indeklimaet efter udetemperaturen.

Energibesparelserne var større end forventet

Størrelsen på besparelsen kom bag på ejerforeningen, som kun havde forventet en mindre besparelse på belysningen. SustainSolutions finansiering betød desuden at renoveringen kunne gennemføres tidligere end planlagt, og foreningen sparer nu CO2 og energi 1,5 år før forventet - til gavn for beboernes indeklima og for foreningens økonomi.

Fakta boks

- Samlet investering: DKK 805.000

- Investeringen betales tilbage på 5 år.

- Forventet besparelse: 90.000 kWh årligt

- Det svarer til det årlige strømforbrug i 18 parcelhuse.

- Forventet CO2 besparelse: 30 ton årligt

- Det svarer til udledningen fra en bil, der kører mellem København og Aarhus 900 gange.

Hvad gør Sustain Solutions?

SustainSolutions tilbyder totalløsninger inden for energirenovering og rådgiver, finansierer og udfører grønne projekter ved at tage totalentreprenør ansvar samt at stå for hele processen fra A-Z. Det gælder primært bygninger, der tilhører boligforeninger, institutioner, kommuner og virksomheder. I 2015 investerede pensionskassen PKA 300 mio. kr. i SustainSolutions, som dermed kan tilbyde at finansiere de energiforbedrende projekter.

SustainSolutions har muligheden for at hjælpe andels- og ejerforeninger med at komme hurtigt og sikkert i mål med deres grønne ambitioner for energirenovering – uden det slår bunden ud af økonomien.

Klimavenligt afkast

Med SustainSolutions har Ejerforeningen Aldersrogade fået en fuld finansieret energirenovering, der betales tilbage gennem energibesparelsen over 5 år. På den måde har de ikke skulle have penge op af lommen, og når investeringen er betalt tilbage, går den fulde besparelse til foreningen.

Projektet er en del af PKA’s investeringer i den grønne omstilling, som både skaber et afkast til PKA’s medlemmer og gør en positiv forskel for miljøet.

Både denne og andre artikler kan læses i Magasinet Min Boligforening

Skrevet af Jesper Holm Madsen, SustainSolutions