Mindre energiforbrug på en smart måde

Med hjælp fra de rette rådgivere kan boligforeninger både spare penge og CO2. Læs med her om det gode eksempel fra AB Matosa i København NV.

I har sikkert hørt det et par gange efterhånden; at energirenovering altid er en god idé for jeres ejendom og økonomi. Invester nu, og spar penge ved færre varmeudgifter på den lange bane. Det er da også sandt, men hvis I for alvor ønsker at gøre en forskel, skal I være meget opmærksomme på, hvilke opgaver I vælger at sætte i gang og hvornår.

Det har nemlig stor indflydelse på, om ejendommens renoveringsbudget bruges optimalt. For eksempel hænger det ikke sammen, at renoveringsbudgettet for de næste 10 år bruges på et nyt skiffertag og 100 mm isolering, hvis varmen samtidig drives rundt af en varmecentral fra Ruder Konges tid, og vinduerne stadig føles som åbne, når de er lukkede.

Det er nødvendigt at foretage en helhedsvurdering af ejendommen, inden I beslutter jer. Det sikrer jer både en bedre langsigtet løsning og en bedre økonomi. Nødvendige renoveringer af jeres ejendom skal planlægges over tid, så de samlet set giver mening.

AB Matosa er bygget i 1935 og er på vej til at blive en energimønster-ejendom.

Økonomiske støttemuligheder

I visse tilfælde kan der indhentes økonomisk støtte til projekter i foreningerne.

Det kan være byfornyelsesstøtte eller måske støtte fra forsyningsselskabet, hvis I vælger nogle vand- og kloakløsninger, som gavner deres mål.Derfor er det vigtigt at have en rådgiver, der kan hjælper jer bedst i mål – procesmæssigt, byggeteknisk og økonomisk.

En vedligeholdelsesplan

Det er vigtigt, at en rådgiver ikke bare sætter noget i gang. At renovere en ejendom på den rigtige måde kræver, at der tages højde for en række omstændigheder. Først og fremmest skal bygningen tjekkes - materialer, tilstand og byggeskik skal undersøges, så hele ejendommen kan registreres. Derefter skal det vurderes, om en renovering er nødvendig.

Rådgiver udarbejder derfor en vedligeholdelsesplan, som foreningen kan bruge som manual eller rettesnor for at opnå bedste vedligehold, drift, energioptimering og udvikling af bygningen fremover.

Slidt 30’er-ejendom bliver trimmet

For at I lettere kan se det for jer, vil jeg tage jer med en tur til det københavnske Nordvestkvarter til en af de bygherrer, vi i Gaihede hjælper.

Her bor andelsboligforeningen AB Matosa i en gul murstensejendom. Foreningen er en del af ”Tagensbo”-kvarteret i København NV, som blev bygget i årene 1935 til 1938. Byggeriet var støttet af kommunen, som ønskede bedre boliger til byens mindre bemidlede indbyggere.I 1964 blev det til en andelsboligforening. I dag er der 55 andele i foreningen - og der bor omkring 120 personer i ejendommen.For et par år siden blev vi kontaktet af foreningens formand, Herluf Christensen. Han og bestyrelsen var frustrerede, fordi de havde fået nogle meget dyre og vidt forskellige tilbud på vinduesudskiftning fra byggefirmaer.

Vores rådgiver kørte ud til andelsboligforeningen og tjekkede bygningen, som var ganske udmærket bygget, men samtidig slidt og trængte til en opdatering.Bestyrelsen var i vildrede omkring, hvor de skulle sætte ind, og hvad de skulle prioritere. De ville meget gerne have nyt tag og måske altaner. De ville i hvert fald gerne spare på varmen.

Mødet blev begyndelsen på et godt bekendtskab, som stadig varer ved.

For bedre at kunne se muligheder i de kommende renoveringer i virkeligheden, byggede rådgiveren en lille fysisk måde af AB Matosa.

For bedre at kunne se muligheder i de kommende renoveringer i virkeligheden, byggede rådgiveren en lille fysisk model af AB Matosa.

Vedligeholdelsesplan med fokus på energi

En langsigtet plan, der matchede foreningens økonomi, ville give bestyrelsen ro i maven.

Vi udarbejdede derfor en vedligeholdelsesplan og gjorde det tydeligt for foreningen, hvad der var hasteopgaver, og hvilke der kunne vente.

Vores fokus, når vi tjekker hele ejendomme, er altid levetid, energiforbrug og energioptimering.

Øje for mulige støttemidler

Ved at inddrage en rådgiver, bliver bestyrelsesarbejdet gjort lettere.

Rådgivere er typisk også bevidste om de offentlige støttemidler, der er til rådighed.

Vores rådgiver vidste, at Københavns Bygningsfornyelse ledte efter ejendomme i nordvest, som de gerne ville støtte i forhold til energioptimering. Derfor tænkte rådgiveren straks på AB Matosa, som godt kunne se idéen. Hun foreslog både isolering og solenergi fra solceller indbygget i taget - energi, som skal bruges til det fælles vaskerum og på sigt til privatforbruget.

Ekstra indtægter til foreningen

Rådgiveren foreslog også, at der i forbindelse med det nye tag etableres boligudvidelser. De øverste lejligheder i hver opgang får tilbudt at tilkøbe denne ekstra etage. Foreningen får derved en ekstra indtægt, som går ind i renoveringen.Det gav mening for foreningen, som med det nye tag får 12 såkaldte knopskydninger.

Fordele ved energirenoveringer hos andelsboligforeningen AB Matosa:

• Udskiftning af vinduer i tag og kviste samt opgangsdøre: Mindre varmeforbrug, bedre indeklima, lavere varmeudgift og færre vedligeholdelsesomkostninger.

• Udskiftning og isolering af taget: Foreningen har besluttet sig for at få et nyt isoleret, tag. Den sydvendte side etableres med solceller.

• Energibesparelse - solcellerne leverer grøn strøm til fælles vaskerum og opgangslys og skal på sigt aflaste den enkelte beboeres elforbrug.

• Foreningen skal have et nyt energirigtigt, tostrenget varmeanlæg.

• Opdateret og mere effektiv varmeforsyning – højere komfort og mindre varmespild.

Samlet renovering og synergi

De kommende renoveringer hos AB Matosa er planlagt, så forskellige byggeopgaver kan udføres samtidig, hvilket giver en bedre økonomi. Den samlede renovering bliver på den måde også relativt hurtigt overstået.

Der kommer nyt tag med solceller og nye boliger, nyt varmesystem, nyt kloaksystem og LAR, nye altaner og ny gårdnedgang fra stuen - og efter byggearbejderne kommer en nyindretning af gården.

Ved at inddrage en rådgiver, bliver bestyrelsesarbejdet gjort lettere. Rådgiver sikrer nemlig, at projekter bliver myndighedsbehandlet, indhenter støttetilsagn og udarbejder udbud, der sendes ud til de bedste byggefirmaer i forhold til opgaven og foreningens økonomi. Både arkitekt, landskabsarkitekt og ingeniør er involveret i projekterne.

Om et par år står der en energi-mønsterejendom i Nordvest. Det mindre energiforbrug kommer foreningen til gavn. De får en isoleret tæt bygning, der endda også producerer energi via solcelletaget. Det er godt for deres økonomi og giver også samlet set et mindre energiforbrug fra de traditionelle energikilder, hvilket gavner både miljøet og samvittigheden.

Artiklen er skrevet af Jesper Krog, teknisk direktør, Gaihede.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2022.