Byfornyelse i København handler også om energi

København er kendt for sine gamle smukke beboelsesejendomme og trygge boligområder. Sådan skal det blive ved med at være. Derfor yder Københavns Kommune tilskud til at renovere private etageejendomme. Det skal bidrage til at indfri ambitionen om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025.

Boligkvaliteten i Hovedstaden er stadig mange steder væsentligt ringere end i andre byer i Danmark. Helt nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der fortsat er ca. 18.300 københavnerboliger uden basale installationer som toilet, bad og fjernvarme. Heraf mangler ca. 3.000 et toilet. Størstedelen af de mangelfulde boliger ligger på Nørrebro, Østerbro, Amager og i Indre By. Til sammenligning er der i alt ca. 50.400 boliger med installationsmangler i hele Danmark. København står altså stadig for 36 % af alle installationsmanglerne i etageboliger, men kun for 25 % af det samlede antal etageboliger. Derfor er udbedring af manglende toilet, bad og fjernvarme i boliger et særligt fokusområde i Københavns Kommunes bygningsfornyelsesindsats.

Foto: Københavns Kommune

Det sagt, så er byfornyelsesindsatsen også i høj grad med til at løfte hovedstadens ambitiøse klima- og miljømål. København skal være verdens første CO2-neutrale hovedstad allerede i 2025. Her spiller bygningsmassen en vigtig rolle, da de ældre bygninger har et højt energibehov. I København er ca. 70 % af bygningerne opført, før det første bygningsreglement trådte i kraft i 1961. Det betyder, at bygningerne ikke lever op til nutidens energimæssige standarder. Det er en af årsagerne til, at boliger står for over halvdelen af Københavns varmeforbrug, og det understreger dermed det store behov for at energirenovere byens ældre ejendomme.

Årlig pulje til helhedsrenoveringer

Derfor har Københavns Kommune årligt en pulje på ca. 100 mio. kr. til helhedsrenoveringer af private etageejendomme – dvs. andels- og ejerforeninger og private udlejningsejendomme. Målet med puljen er at sikre gode, sunde boliger i de eksisterende ældre ejendomme, så de kommer på niveau med nybyggeriet – for der er behov for alle boliger i København.

Boligkvaliteten i hovedstaden er stadig mange steder væsentligt ringere end i andre byer i Danmark

Som privat bygningsejer kan der opnås støtte til arbejder i klimaskærmen (f.eks. vinduer, tag, facaderenoveringer, gavlisoleringer og tiltag fra ejendommens energimærke). Derudover støttes etablering af wc/bad, hvis der er boliger i ejendommen, der ikke har dette.

Støtte til bygningsfornyelser omfatter tilskud til håndværkerudgifter, øvrige omkostninger (f.eks. forsikring og byggelån), teknisk og administrativ rådgivning, samt i særlige tilfælde genhusning. Der er én årlig ansøgningsrunde (fastlægges årligt, men ligger som regel omkring 1. marts). Derefter er der dialog med Teknik- og Miljøforvaltningen omkring kvalificering af ansøgningen, hvor der lægges vægt på, at ejendommene bliver både tidssvarende, fremtidssikrede og forbedrer beboernes livskvalitet.

Der er i alle projekter fokus på arkitektoniske bevaringsværdier, energioptimering, skybrudssikring, begrønning, og at projekterne bidrager mest muligt til det nære bymiljø. Et nyere fokus er desuden genanvendelse af materialer og generelt cirkulær økonomi.

Demonstrationsprojekter til inspiration for alle

Klimakarré på Østerbro. Foto: Københavns Kommune

Hvis energibehovet skal sænkes, så er der også behov for at tænke i nye løsninger, der kan implementeres i det ældre byggeri på en måde, der ikke ødelægger byens arkitektur.     Byfornyelsesloven giver mulighed for at støtte nye løsninger gennem demonstrationsprojekter. Pt. er der demonstrationsprojekter i gang i:

• Klimakarréen på Østerbro, der demonstrerer energibesparelser gennem en udvendig multifunktionel facadeisolering.

• Living in Light i Valby, hvor en ny glasfacade mod gård giver helt nye bokvaliteter – ud over energibesparelser.

• Forskellige solcelleprojekter – herunder røde solceller i røde tegltage som en del af vores projekt ”Solcelle Distrikt Nordvest”.

Bygningsfornyelsen er altid på udkig efter nye muligheder for at skubbe udviklingen inden for energirenoveringer, så kontakt os endelig, hvis jeres forening har en god idé, I gerne vil være med til at afprøve på jeres ejendom.

De gode løsninger, dem vil vi gerne dele med alle. Derfor ligger der på www.kk.dk/byfornyelse en række inspirationskataloger og eksempelsamling – og der kommer løbende flere til.

Københavns Klima Task Force – et nyt initiativ på vej

Energibesparelser handler ikke kun om energirenoveringer, der kan sikre, at ejendommenes energibehov er lavest muligt. Det handler også om adfærd, for københavnernes aktiviteter i dagligdagen har stor betydning for det reelle energiforbrug i bygningerne. Den nye Klima Task Force i København skal bringe klimaindsatsen i øjenhøjde med københavnerne. Projektet har til formål at styrke københavnernes engagement i den grønne omstilling med alt fra nye finansieringsmodeller til solceller, til hvordan beboere indstiller deres radiator. Projektet er i sin spæde opstart og vil til en start blive udrullet i områder, der er omfattet af en områdefornyelse. Men på energispring.kk.dk kan alle hente en række værktøjer og få gang i energibesparelserne.

Artiklen er skrevet af Marie Juul Baumann, arkitekt og teamkoordinator, Københavns Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen, Bygningsfornyelsen.

Denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.