Energimærket: Hvad bør man vide?

Mange boligejere overvurderer boligens energimæssige stand. Det betyder, at de går glip af en stor del af det enorme potentiale, der er for energiforbedringer i den eksisterende bygningsmasse. Energimærket synliggør bygningens energiforbrug og giver et overblik over hvilke forbedringer, der er rentable at gennemføre.

Hvad er energimærket?

Det er lovpligtigt at energimærke bygninger til bolig eller serviceformål. Formålet er at synliggøre energiforbruget og de muligheder, der er for at spare energi i bygningen. Der er krav om energimærkning ved:

·  Salg eller udleje af bolig eller erhverv

·  Nybyggeri

·  Ansøgning om energitilskud hos energistyrelsen

Foto: iStock

Et energimærke er gyldigt i 10 år, medmindre der sker bygningsændringer, som ændrer forbruget væsentligt, herunder udskiftning af opvarmningsform, som f.eks. oliefyr til fjernvarme.

Når en bygning skal energimærkes, skal bygningen gennemgås af en energikonsulent. Konsulenten vurderer bygningens energitilstand og udfører en standardiseret beregning, som indplacerer bygningen på en skala fra A2020 til G, hvor G er dårligst.

Energimærket gør det muligt at sammenligne forskellige boliger og ejendomme uden indvirkning fra de tidligere ejeres forbrugsmønstre. For boliger er beregningen alene baseret på forbrug af varme og varmt brugsvand, mens el til belysning er medregnet i erhvervsbygninger.

Energiforbedringsforslag

Energimærkningen indeholder desuden en beskrivelse af energiforbedringsforslag,  men det vil som regel ikke være rentabelt at udføre alle forbedringer.  Derfor deler man resultatet op i rentable forslag og en liste med alle forslag.

Det fremgår af forbedringsforslaget, hvis investeringen er direkte rentabel. Rentabilitet betyder, at energibesparelsen kan tilbagebetale investeringen, inden komponenterne, der indgår i forbedringsforslaget, skal udskiftes igen. I Promana rådgiver vi mange boligforeninger om mulige energiforbedringer i forbindelse med udskiftning af udtjente bygningsdele. Det er vigtigt, at man i en renoveringsproces får indtænkt alle de mulige energibesparelsesforslag, som giver størst værdi for pengene.

Forbedringsforslag, der ikke er direkte rentable, er dog typisk rentable at gennemføre i forbindelse med en renovering eller vedligeholdelse. For eksempel er det en fordel at reparere fuger og/eller efterisolere hulmure og brystninger, hvis man alligevel har stillads oppe i forbindelse med facaderenovering eller vinduesudskiftning. Har man fundet det nødvendigt at udskifte brugsvandsinstallationerne, giver det samtidig mening at omlægge et uisoleret centralvarmesystem og udskifte varmekilder i lejlighederne.

Hvis ansvar er det?

Andelsforeningen eller ejerforeningen har pligt til at stille et energimærke til rådighed for sælger af en bolig - uden udgifter for den enkelte sælger. Det gælder dog kun, hvis andelen/anparten er en lejlighed i en etageejendom.

Det er dog altid sælger/ ejer af en bolig, der er ansvarlig for at overdrage et gyldigt energimærke til en køber, inden købsaftale underskrives.

Energimærkningen er et krav, hvis en andelsboligforening benytter et valuarvurderingsprincip

Hvad betyder energimærket for ejendommens værdi?

Foto: iStock

Energimærkningen er også et krav, hvis en andelsboligforening benytter et valuarvurderingsprincip som metode til fastsættelse af værdien af deres ejendom.  Det er i den forbindelse ikke uvæsentligt at have et godt energimærke – har man ikke mindst et C-mærke, vil valuaren benytte energimærkets budget for, hvad det kræver at løfte ejendomme fra det aktuelle energiniveau op i energiramme C eller bedre.

Har man et ældre energimærke, skal man være opmærksom på, at der kan være oplyst et budget, der indeholder investeringer for en eller flere millioner for at opnå et C-mærke eller bedre.  I de fleste fjernvarmeopvarmede beboelsesejendomme vil det dog ofte være tilstrækkeligt at lade et nyt energimærke udføre, for derved at skifte en karakter -  f.eks fra D til C. Det skyldes, at der i den nuværende energiberegningsmetode anvendes en energifaktor på 0,85 mod tidligere 1,00 – hvilket på almindeligt dansk betyder, at man får 15% forærende til det nye energimærke, hvilket ofte er nok til at ændre et D-mærke til et C-mærke.

En energiscreening af ejendommen kan vise om boligforeningen blot kan bestille et nyt energimærke, eller om der skal mere til.

Ejerforeninger kan tilsvarende have direkte gevinst af at lade et nyt energimærke udføre, da energimærket ifølge statistikkerne har en positiv betydning for både salgsprisen og liggetiden. I Region Hovedstaden betyder det typisk 10% for salgsprisen ved at skifte energimærke fra D-mærke til C-mærke.

Artiklen er skrevet af Robert Tietje-Knudsen, energikonsulent, Promana Bygningsrådgivning A/S

Denne artikel kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening