Seniorer slår sig ned i grønne fællesskaber blandt palmer og citrontræer i Hedehusene

En ny måde at bo på er kommet hertil fra Sverige – Bovieran - som er en sammentrækning af bo-ved-rivieraen. Grønne fællesskaber danner rammerne om seniorboligerne, hvor klimavenlige løsninger er i højsædet.

Grønne fællesskaber i unikt byggeri

Entreprenøren Göran Mellberg fik allerede i 1989 idéen til Bovieran - om mere end blot at bygge flere og bedre seniorboliger. Han ville hente rivieraens klima hjem og bygge noget helt unikt. Men det blev først i 2007, hvor teknologien havde indhentet tanken, at de tryghedskabende, sociale og økonomiske byggesten faldt på plads. I 2009 ankom de første flyttekasser til Partille i Sverige, hvor vinterhavens palmer og oliventræer bød de første Bovieran beboere velkommen.

Foto: Bovieran

Stor interesse for det nye grønne koncept

Siden har seniorboligkonceptet vokset hvert år, og der er nu opført 24 Bovieran huse i Sverige, og i Danmark er to Bovieran huse under opførelse, nemlig i Frederikssund, hvor der har været afholdt rejsegilde og i Hedehusene, hvor byggeriet blev påbegyndt i april 2019. Yderligere to projekter i hhv. Frederiksværk og Helsingør er i projektfasen efter indgåelse af aftaler med de respektive kommuner. Over de kommende år er det planen at opføre lige så mange Bovieran’er i Danmark, som der allerede er opført i Sverige – og indtil videre har danskernes interesse for konceptet været meget stor!

Et trygt, lyst og levende udemiljø, er vigtigt for både helbredet og velbefindendet

Foto: Bovieran

Cirka 1.800 palmer, blomster, buske, kaktusser, frugt- og oliventræer kommer til at vokse sammen med andre grønne planter i A/B Bovieran NærHedens vinterhave, hvor der desuden findes japanske, tropiske og middelhavsinspirerede områder samt et skovlandskab.

Nærheden til et trygt, lyst og levende udemiljø året rundt, er vigtigt for både helbredet og velbefindendet. Derfor er Bovierans vinterhave udformet, så dette er så let som muligt for alle beboerne. Træer og andre planter er nøje udvalgt, så de tilsammen giver et harmonisk og afslappende miljø. Planter og fællesskab bliver derfor en naturlig del af hverdagen.

Klimavenlige og moderne løsninger for ventilation, genanvendelse af regnvand og solceller

Med effektive ventilatorsystemer med varmegenvinding og oplukkelige felter i glastaget, reguleres klimaet, så der hverken bliver for varmt eller for koldt i vinterhaven. I de koldeste vintermåneder reguleres temperaturen i vinterhaven til ca. 10 grader, så planterne kan hvile, ligesom ved rivieraen. Træer og andre planter vandes nedefra med genanvendt regnvand og på taget etableres solceller, der reducerer strømforbruget i vinterhaven.

»Det bliver spændende at følge, hvilken forskel det kan gøre for vores fælles forbrug af vand og el, at der suppleres med klimavenlige løsninger i atriumgården. Især bliver det interessant med vandingsprojektet, hvor regnvandet udnyttes til noget fornuftigt i stedet for bare at ryge direkte i kloakken«, lyder det fra Linda Sørensen, bestyrelsesmedlem i A/B Bovieran Nærheden

Planter og fællesskab bliver en naturlig del af hverdagen.

Samarbejde skal sikre socialt fællesskab i de grønne omgivelser

Foreningen A/B Bovieran NærHeden indgår i et tæt samarbejde med Herbo Administrationen, hvor vi, med vores mange års erfaring som ejendomsadministratorer, skal være med til at skabe et godt socialt fællesskab mellem de 55 nye andelshavere i det nye byggeri i grønne omgivelser nær København. Selv siger foreningen: »Der er store forventninger om et særligt sammenhold blandt beboerne, fordi vi alle flytter ind med nogenlunde samme forudsætninger. Og vi har valgt Herbo-Administration, fordi det er vores indtryk, at de bliver en god medspiller i øjenhøjde, med personligt engagement og fin service.«

Artiklen er skrevet af Kasper Fløe Svenningsen, Salgs- og udviklingschef, Herbo Administration A/S

Denne og andre artikler kan læses i Magasinet Min Boligforening.