Boligforeninger med i den grønne omstilling

Kollektive ladeløsninger i boligforeninger kræver flere overvejelser og fremsynede løsninger, der taler ind i energifællesskaber. En skræddersyet ladeløsning er grøn, giver fordele for beboere og økonomiske fordele for foreningen - blandt andet i form af ekstra indtjening.

En villaejer med elbil får typisk installeret en ladestander derhjemme i garagen uden bekymringer. Anderledes ser det ud for boligforeninger med etageejendomme. Her er der visse forholdsregler, der skal belyses, inden etablering af ladestandere kan lade sig gøre. Blandt andet er parkerings- og forsyningsforhold, teknik, æstetik og finansiering områder, der har indflydelse.

Tilladelse til ladestandere

Parkeringsforholdene har stor betydning for, hvordan boligforeningen skal gribe projektet an. Rådes der over et større antal P-pladser, vurderes projektets omfang - hvor mange ladestandere, der skal opføres og hvor - internt i boligforeningen. Rådes der derimod over meget få eller ingen P-pladser, skal der indledes et samarbejde med den pågældende kommune for at få lov til at råde over nogle offentlige P-pladser. Kravet er som oftest, at også offentligheden skal kunne få adgang til ladning.

Fremsynethed betaler sig

Ud fra behovet af antal ladestandere til boligforeningen skal der også kigges på de reelle forsyningsforhold – stikledning, eltavle osv. Det er ikke utænkeligt, at dette skal reguleres, og at der skal laves nye installationer for, at den bedste ladning kan finde sted til beboere og gæster. Generelt er det vigtigt, at boligforeningen er fremsynet og får et realistisk estimat for det fremtidige ladebehov. Etableringsomkostningerne for nogle boligforeninger kan være udfordrende, men formår man at være  fremsynet i startfasen, kan det finansieringsmæssigt betale sig i det lange løb.

Hjælp til den grønne omstilling

Mange boligforeninger vil gerne den grønne omstilling men ser det som et uoverskueligt projekt, fordi det kræver mange forskellige aktører, og fordi de ikke helt ved, hvordan de løser ladeudforingerne.

“I SEF Energi tager vi hele ansvaret og løser opgaven fra A til Z,” fortæller Søren Ørnholt Jørgensen, der er forretningsudvikler i SEF Energi. Alt er muligt, fordi SEF som elleverandør både tager sig af strømmen, installerer ladestandere og står for administrationen hos boligforeningen og beboerne.

“Vi vil gerne gøre en forskel. Derfor lægger vi hånden på kogepladen nu og ruller løsningen ud til virksomheder. Vi vil gerne modvirke klimaforandringer, og med den enorme udvikling, der er inden for salg af elbiler i Danmark, så skal vi være med,” fortæller Søren Ørnholt Jørgensen.

Artiklen er skrevet af Mark Sundstrup, marketing projektleder, SEF.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2022.