Dørtelefoner sætter ansigt på gæsterne

Andelsboligforeningen Glænøgård har fået et nyt system, der skaber tryghed. Med de nye dørtelefoner kan beboerne se på en skærm, hvem der ringer på, før de lukker op. Beboerne har selv fået lov til at teste forskellige systemer inden det endelige systemvalg.

I andelsboligforeningen AB Glænøgård på Østerbro i København har knap 200 boligejere fået installeret nye dørtelefoner i forbindelse med en renovering. Løsningen hedder ABB-Welcome, og den giver krystalklar lyd, knivskarp video eller en kombination af begge.

Dørtelefonen er udført i robust, vejrbestandig og eksklusiv børstet aluminium og har en skjult låsemekanisme, der fremhæver det stilrene udtryk og beskytter mod vandalisme.Foto: ABB

Foto: ABB

Prøveperiode sikrer beboernes behov

Bestyrelsen havde på forhånd undersøgt markedet og hørt positivt om dørtelefoner med både videoskærm og lyd. Den lille tv-skærm skabte tryghed for beboerne i foreningen i forhold til eksempelvis at lukke hjemmehjælpere ind. Tilsvarende havde flere af de ældre beboere nedsat hørelse og efterspurgte teleslynge, som løsningen også understøtter.

I stedet for én standardtelefon fik beboerne stillet forskellige modeller til rådighed i en prøveperiode, så de kunne vælge netop dén svartelefon, de ønskede, og som passede til deres behov. Det giver en brugerinvolverende rådgivning og dialog, hvor leverandør, bestyrelse og beboere sammen kan finde frem til den rigtige løsning, der matcher behov,  økonomi samt ønsker til produktets design og udtryk. Svartelefonen på den valgte løsning har en 4,3" farveskærm og funktioner som for eksempel opkald, dørlås og trappelys, der betjenes via seks berøringsfølsomme touchknapper.

Beboerne fik stillet forskellige modeller til rådighed i en prøveperiode, så de kunne vælge netop dén svartelefon, de ønskede, og som passede til deres behov.

Rådgivning og beboerinvolvering er afgørende

Med muligheden for at bestyrelse og beboere kan inddrages gennem test af forskellige produktløsninger, kan der ydes en bedre rådgivning fra leverandørers side, der sikrer en langsigtet og succesfuld implementering af et dørtelefonsystem, der skal holde i mange år i AB Glænøgård.

Simpel installation

Systemet er enkelt at installere og hurtigt at konfigurere, så opgaven kan klares af blot én medarbejder. Med ABB-Welcome har det været muligt at installere og færdiggøre en hel opgang om dagen, så beboerne er blevet ulejliget mindst muligt.

Artiklen er skrevet af  Henrik Majgaard, Journalist, ABB.