Asbest i ejendommen kan have konsekvenser for beboernes sundhed

Står boligforeningen overfor en renovering af ejendommen, er det vigtigt at være opmærksom på de skadelige materialer som f.eks. asbest, der kan være gemt i konstruktionen. Med den rette rådgivning og håndtering er det simpelt at sikre beboernes sundhed.

I 60’erne og 70’ernes Danmark var asbest et helt almindelige byggemateriale, fordi det mindskede risikoen for brand. Materialet viste sig dog at være særligt skadeligt ved indånding, og i dag ved man, at bliver man udsat for asbestholdige materialer, kan det medføre en lang række sygdomme, herunder asbestose/stenlunger og kræft. Derfor har materialet været forbudt 1986.

AdobeStock_300213164.jpeg

På trods af forbuddet findes asbestholdige materialer stadig den dag i dag i blandt andet gulve, beton og rørisolering samt i gamle tag-, facade- og loftplader. Derfor er det vigtigt at få fjernet alle former for asbestholdige materialer, hvis I for eksempel står overfor en modernisering eller nedrivning af foreningens bygninger.

Et vigtigt problem at tage hånd om

Når man står overfor renoverings- eller nedrivningsprojekter i ældre bygninger, er det vigtigt at være opmærksom på, hvor der kunne være skadelige materialer gemt i konstruktionen.

Normalt fungerer det sådan, ved mistanke om asbest, at man først skal ud til ejendommen og tage prøver, der efterfølgende skal sendes til et laboratorium til analyse, hvorefter der kan gives svar på, om der er fundet asbest. Der er heldigvis kommet mere fokus på asbest og konsekvenserne ved det, men mange ignorerer fortsat problematikken, fordi det kan virke som en besværlig proces.

Det er vigtigt at være opmærksom på, hvor der kunne være skadelige materialer gemt i konstruktionen.

Her er det vigtigt, at boligforeningen allierer sig med de rette rådgivere for at sikre, at de arbejder, der skal startes op, ikke forsinkes på grund af forkert håndtering af skadelige materialer - og ikke mindst for at sikre beboernes sundhed. Miljø & Co ApS er foreningens miljøpartner, der hjælper jer med identificering og håndtering af asbest på en måde, der gør det simpelt og let for jer at tage hånd om problematikken.

Hele processen samlet ét sted

Med Asbestbilen rykker vi ud til boligforeninger med mistanke om asbest i byggeriet, og vi tjekker med det samme for skadelige stoffer. Hurtig service er vigtigt for at sikre, at asbestproblemer ikke ignoreres på grund af en langtrukken og besværlig proces. Derfor fungerer Asbestbilen som et mobilt laboratorium, hvor vi kan teste og analysere med det samme - som de eneste i Danmark. Finder vi asbest i prøverne, kan vi typisk klare asbestsanering med det samme. Vi har samlet hele processen ét sted for at gøre det overskueligt for bestyrelsen.

Den rette rådgivning gør det simpelt for foreningen

shutterstock_732530512.jpg

Efter analysen udarbejder vi en asbestrapport med fotodokumentation, som vi afleverer eller e-mailer til jer. Udover selve prøverne vejleder vi jer naturligvis også, så I hurtigt og effektivt kommer videre. Boligforeningen undgår spildte mandskabstimer under f.eks. renoveringsprojekter, hvor arbejdet normalt ville gå i stå i længere tid ved mistanke om asbest på rør og andre bygningsdele.

Vi rådgiver jer, så vi kan finde den bedste løsning i netop jeres sag. Det er hurtigt, effektivt og frem for alt med til at sikre beboernes sundhed.

Artiklen er skrevet af Jacob Seiersen, Projektleder, Miljø & Co ApS.

Denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.