Minimer indbrud med nøglekort og adgangskoder

Det kan i høj grad betale sig for boligforeninger at skifte de gamle nøgler ud med nøglekort eller adgangskoder til opgange, lofter og kældre – både for antallet af indbrud og for prisen på bygningsforsikringen.

I mange boligforeninger er det almindeligt, at den samme nøgle kan låse op til både opgang, loft og kælder. Det er smart for beboerne, men giver indbrudstyvene lettere arbejdsvilkår. Hvis de først får fingrene i en enkelt nøgle, har de adgang til flere og større områder i bebyggelsen. Hvis I som boligforening i stedet skifter nøglerne ud med nøglekort eller adgangskoder, er det nemmere for beboerne at begrænse adgangen for uvedkommende.

”Det er tiltag, vi ser meget positivt på i Topdanmark. Koder og nøglekort betyder færre indbrud, hvilket først og fremmest begrænser udgifterne til reparation af opbrudte kælder- og loftrum,” siger Silas Friis Nielsen, erhvervsassurandør i Topdanmark.

Undgå, at prisen på forsikringen stiger

Skifter I nøglerne til bebyggelsen ud med nøglekort eller adgangskoder, kan det på sigt give en bedre pris på den fælles bygningsforsikring. Forsikringsselskaberne ser nemlig helst, at boligselskaber har så få skader som muligt. Hver gang, et boligselskab melder en skade til forsikringsselskabet, sættes et større maskineri i gang – også selvom skaden måske viser sig at være lille eller endda mindre end selvrisikoen, så forsikringen slet ikke kommer i brug.

Skifter I nøglerne til bebyggelsen ud med nøglekort eller adgangskoder, kan det på sigt give en bedre pris på den fælles bygningsforsikring.

”Ved at forebygge skader og dermed have en god skadehistorik undgår man, at prisen på forsikringen pludselig stiger markant. Det kan være svært at skaffe en god ny pris på en bygningsforsikring hos et andet selskab, da de sandsynligvis vil tilbyde en højere pris på grund af foreningens høje antal af skader tidligere,” siger Silas Friis Nielsen og fortsætter:

”Hvis man som boligforening gør en indsats for at minimere både små og store skader, har det en utrolig positiv effekt for alle. Det betyder en bedre skadehistorik og mindre administrativt arbejde for foreningen – og i sidste ende lavere priser på bygningsforsikringen.”

Forebyg skader med vedligeholdelsesplaner

Ud over at forebygge indbrud med nøglekort eller adgangskoder er der også andre tiltag, som I i boligforeningen med fordel kan foretage for at mindske risikoen for andre typer af skader – og dermed sørge for at holde prisen på forsikringen nede. Et af disse tiltag er vedligeholdelsesplaner, som ofte nedprioriteres til fordel for nye altaner, legepladser eller grønne områder på fællesarealerne.

”Vedligeholdelsesplaner for for eksempel ejendommens tage og rørsystemer vil medvirke til at minimere skader – herunder vandskader – og kan dermed være med til at holde prisen på forsikringen nede,” slutter Silas Friis Nielsen.

Artiklen er skrevet af Topdanmark, topdanmark.dk.