Kan jeres ejendom være med til at opfylde FN's verdensmål?

Ifølge Ejendom Danmark og Rambølls rapport fra 2022 interesserer de fleste beboere sig for indeklima og energi. Det er en interesse, som en administrator kan hjælpe foreninger med at blive klogere på.

Det er vigtigt at tage fat, hvor man kan, og alle kan bidrage! Læs med, og bliv klogere på, hvad din forening konkret kan gøre - men først et kort helikopterperspektiv over, hvordan din boligforening og Verdensmålene fra FN hænger sammen.

Virksomheder og ejendomme har budgetter og regnskaber til at måle bundlinjen. Men der er dukket nye måder op til at vurdere, hvad en sund virksomhed indebærer. For eksempel bruges ESG til at måle og vurdere bæredygtighed. E står for Environment (klima og bæredygtighed), S står for Social (socialt ansvar), og G står for governance, der betyder god og etisk virksomhedsledelse.

Bæredygtighed i bygninger kan, ud over de mest åbenlyse emner som affaldshåndtering og energieffektivitet, også have fokus på CO2 emissioner, biodiversitet og selvfølgelig på at undgå at forurene vores miljø yderligere.

Bæredygtigt byggeri kan i dag måles efter konkrete standarder som f.eks. SASB (Sustainability Accounting Standard Board), der kan give et nybyggeri en platin- eller guldvurdering, for netop at være bæredygtigt.

ESG har paralleller til FNs verdensmål fra 2015, som ifølge FN skal være implementeret i senest i 2030.

Bæredygtighed i bygninger kan have fokus på CO2 emissioner, biodiversitet og på at undgå at forurene vores miljø yderligere.

Projektets faser

Bæredygtighedsprojekter kan deles op i fire faser, som en ejendomsadministrator kan være med til at hjælpe jer igennem. Ønsker og behov afdækkes i den første fase: idéfasen. Her kan vi hjælpe med inspiration og med at sikre, at de økonomiske rammer er realistiske. Vi kan også hjælpe med at undersøge, hvilke finansieringsmuligheder der er til stede.

Projektet skal vedtages juridisk korrekt. Det kan være en fordel, hvis jeres administrator har stor erfaring med generalforsamlinger, hvor projekter vedtages. Jeres administrator er med til at sikre en tydelig forklaring af projektet samt juridisk korrekt vedtagelse.

Når projektet er vedtaget, kan jeres ejendomsadministrator lette arbejdet for foreningens bestyrelse ved at være byggesagsadministrator og håndtere bl.a. betalingerne for det udførte arbejde. I den afsluttende fase kan der være mange spørgsmål, og økonomien skal gøres op. Finansieringen skal på plads enten ved indbetalinger eller ved optagelse af et fælleslån. Som administrator er vi  også med i denne sidste fase, og vi sætter en ære i at være med i frontlinjen af den grønne udvikling.

Når projektet er vedtaget, kan jeres ejendomsadministrator lette arbejdet for foreningens bestyrelse.

Hvad kan I gøre for at tage del i den grønne udvikling?

• Skift til nye vinduer. De kan være både støjdæmpende og isolerende og kan fås med indbyggede ventiler, så fugt og ineffektiv opvarmning af lejligheden undgås. For at undgå at der bliver for varmt om sommeren, fås vinduer også med indbygget solfilm.

• Gør gården mere grøn! Plant for at fremme biodiversiteten, sæt insekthoteller op og beplant jeres husmure.

• Byg en hyggekrog i gården af brugte byggematerialer, f.eks. fra en genbrugsstation.

• Brug åndbar maling, f.eks. linoliebaseret maling til træværket.

• Bliv selvforsynende med strøm, og del jeres overskudsstrøm ved at montere solceller eller små vertikale husstandsvindmøller på taget.

Artiklen er skrevet af Henriette Hansen, administrator i SJELDANI.
Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2023.