En grøn løsning der ruster jer mod høje energipriser

Har den grønne profil betydning for jer? Og ønsker I samtidig at imødegå de stigende energipriser? Så kan solceller netop være løsningen!

Energipriserne er på alles læber, og priserne har meget pludseligt fået enorm betydning i hverdagen for mange og har gjort vinteren til en uforudsigelig og økonomisk usikker tid. Derfor er det blot blevet ekstra relevant at tænke i løsninger, der imødegår disse  udfordringer og ruster foreningen mod lignende usikkerheder i fremtiden.

Et solcelleanlæg er faktisk typisk tjent hjem på 7-10 år, hvilket svarer til ca. 10-14% forretning.

En helt oplagt løsning er solceller, der både afhjælper de høje energipriser og samtidig er en løsning, som styrker foreningens grønne profil ved at nedsætte foreningens CO2-udslip betydeligt. Det kan måske synes som et stort og dyrt projekt, men et solcelleanlæg er faktisk typisk tjent hjem på 7-10 år, hvilket svarer til ca. 10-14% forretning. De integrerede løsninger er ofte tjent hjem på 9-13 år.

Spar energien op og brug den, når der er behov

Måske tænker I: “Jamen det er jo om aftenen, hvor solen ikke skinner og det derfor er mørkt, at vores energiforbrug er højest”. En god overvejelse, som også spiller ind, hvis man vælger en løsning uden batteri. Det er på kort sigt billigst, men til gengæld skal strømmen bruges, når den genereres - altså i dagtimerne når solen skinner. Vælger man i stedet en - lidt dyrere - løsning med batteri, udnyttes anlæggets elproduktion bedre. Strømmen kan nemlig lagres og bruges, når behovet er der. Med en sådan løsning kan I årligt spare helt op til 60-70% af elregningen.

Når æstetikken spiller en rolle

For nogle er det en deal-breaker, hvordan et solcelleanlæg ser ud på taget, som jo er kronen på enhver ejendom. Men det behøver slet ikke sætte en stopper for etablering af solceller i foreningen. I samarbejde med arkitektfirmaet Eentileen har Greentec Energy A/S udviklet løsningen NRG-ROOF - et tag der både fungerer som solceller og selve tagbelægningen/klimaskærmen.

Det betyder, at solcellerne er selve taget, hvilket resulterer i en løsning, der kombinerer den samme høje elproduktion, som de almindelige solcellepaneler giver, med en smuk, æstetisk og ofte helt usynlig solcelleinstallation på ejendommen. En løsning som denne er samtidig ressourcesparende, da solpanelerne erstatter tagbelægningen og indgår direkte i tagets konstruktion.

Artiklen er skrevet af Søren Bay, partner i Greentec Energy A/S.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2023.