Gør beboerne gladere og foreningen grønnere med en privat ladestander

I takt med den grønne omstilling vælger flere og flere danskere at købe en elbil. Dog medfølger det en udfordring: at finde en nærliggende ladestander. Med en ladestander i foreningen gøres både hverdagen lettere for beboerne og boligforeningen grønnere.

Flere og flere stræber efter at prioritere miljøet, når de forbruger. Specielt ses denne tendens i valget af biler, hvor elbiler er kommet frem i rampelyset. Desværre kommer valget af elbil ikke uden udfordringer. Den største - og mest iøjnefaldende - er dog problematikken i at få bilen “tanket” op. Selvom flere og flere ladestandere skyder op rundt omkring i byerne, er det langt fra en smal sag at finde et sted, hvor bilen kan lades, som samtidig er nogenlunde tæt på der, hvor man bor.

Giv beboerne frihed i hverdagen

En smart - og for beboerne bekvemmelig - løsning på problemet, er en fælles ladestander i boligforeningen. Vælger man for eksempel en løsning som Bravida Charge, kan bygningsejere, administratorer eller boligselskaber let tilbyde beboerne opladning af deres elbiler. Det giver beboerne frihed i hverdagen og er samtidig en attraktiv “gode” for potentielle købere/nye lejere.

Gør foreningen grønnere med en totalløsning

Med egen ladestander i boligforeningen giver man ikke blot beboerne et forspring i kampen om ladestanderne i storbyerne, men foreningen er med til at gøre noget godt for den grønne omstilling. Ofte giver det god mening at installere en ladestander som en del af en totalløsning. Totalløsninger indenfor service og installation kan nemlig hjælpe boligforeninger med at spare på energien og reducere deres CO2-udledning. Med de rigtige installationer og regelmæssig service bliver en bygning smartere, mere ressourceeffektiv og kan skabe værdi over en lang periode.

Hos Bravida indebærer en totalløsning for eksempel, at boligselskabet selv kan fastsætte elprisen på sine ladestandere ud fra, hvem der lader deres biler. Samtidig leveres den komplette installation af ladestandere inklusiv vejledning i valg, der tager højde for eventuel fremtidig udbygning med flere ladestandere. Boligselskabet står selv for indkøb og betaling af strømmen til ladestanderne samt afgiftsrefusion – helt på samme måde som når man køber og betaler for strøm til den bygning, hvor laderne er etableret.

Alle kan følge med i deres elforbrug

For brugerne af Bravida Charge er det enkelt at oplade bilen. Man downloader en app, opretter sig som bruger, aktiverer ladestanderen i appen og så kan man begynde opladningen. Via appen kan man blandt andet følge med i, hvor meget strøm bilen har fået, man kan standse opladningen og man kan se historik for tidligere opladninger.

Artiklen er skrevet af Morten Reedtz Kjellev, kommunikations- og bæredygtighedschef, Bravida Danmark.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2022.