Gør det nemt at håndtere affald i boligforeningen


Hvad må vi smide ud, hvor må vi smide det ud, og hvordan håndteres udsmidningen på bedste vis? Mange boligforeninger står ofte med større eller mindre oprydningsopgaver uden at vide, hvordan de skal løses.


Affaldshåndtering og sortering kan være noget af en jungle, og reglerne bliver mere og mere komplekse i takt med, at vi skal passe på miljøet. Den ideelle løsning ville indebære 15-20 forskellige affaldsstativer eller containere, men i virkelighedens verden kan det være svært at finde plads.

Hos Junkbusters gør vi en stor ære ud af at sørge for, at vores kunder har alle muligheder for at leve op til reglerne og hjælpe miljøet. Derfor arbejder vi også kun sammen med modtagestationer, som sørger for at sortere det affald, vi kommer med, korrekt og miljømæssigt forsvarligt.

Gør det let for dig selv: Hvis der ryddes et loft eller kælderrum, kan du hos Junkbusters få en bemandet Affaldstaxa.

Forkert affaldssortering har økonomiske konsekvenser 

Det kan betale sig at tænke over, hvordan man håndterer sit affald. Det er godt for den grønne omstilling, men gør man det rigtigt, er der også økonomiske gevinster at hente - og gør man det forkert, så har det konsekvenser. Her kommer to eksempler på, hvordan forkert affaldssortering kan have økonomiske konsekvenser.

Det kan betale sig at tænke over, hvordan man håndterer sit affald. Det er godt for den grønne omstilling, men gør man det rigtigt, er der også økonomiske gevinster at hente.

Case: Oprydning i gården 

Der bestilles en affaldscontainer, fordi der skal ryddes op i beplantningen i gården. Efter færdig oprydning af beplantningen er der stadig plads tilbage i containeren. Muligheden udnyttes til at rydde op i skurene, og affaldet derfra kastes oveni.

Konsekvens: Det lyder i sig selv fornuftigt at udnytte muligheden, når nu containeren alligevel er der, og der samtidig er ekstra plads. Men denne tankegang kan ikke betale sig. Affaldet fra beplantningen - grene, kvas og lignende - koster nemlig i langt de fleste tilfælde 200-400 kr mindre pr. ton at komme af med, når det er rent. Bliver det til gengæld blandet sammen med affaldet fra rengøringen i skurene, er det ikke længere rent men blandet affald og er derfor langt dyrere at komme af med. Samtidig er der også store mængder rent træ og jern i en oprydning i skurene hvilket er produkter, som enten har værdi, eller som kan aflæsses billigt, fordi de er direkte genbrugelige.

Case: Renovering af badeværelse

Et badeværelse skal ryddes, og der bestilles en container til affaldet. Der smides fliser, kummer, badeværelsesmøbler og beton i containeren, fordi der er ikke ret meget af hver type.

Konsekvens: Desværre betyder det, at alt affaldet forurenes og skal gå til deponi til en meget høj tons pris, ofte omkring 1000,- pr tons, alene fordi der er kummer og fliser i læsset. Sorteres fliser, kommer, beton og badeværelsesmøbler i stedet hver for sig - for eksempel i JunkBags - kan betonen aflæsses for omkring 100 kr. pr. tons. Møblerne kan tilsvarende afleveres for ca. 500 kr pr. tons. 

For at undgå at sortere uhensigtsmæssigt, kan det ofte betale sig at have en container til de store ting, og til det, som kan sorteres fra i små mængder, at have vores junkbags ved siden af. En sådan sortering kan give besparelser i spændet mellem 10-50%.

Vidste du at:

  • Når vi bygger, bruger vi grus og stenmaterialer fra grusgrave. Desværre er disse ikke uudtømmelige ressourcer. Ved at sortere dit affald kan du være med til at hjælpe med at skaffe genbrugelige materialer som genbrugsstabil, vejbelægning osv., som kan bruges til nye byggerier. På den måde kan vi spare på vores naturlige ressourcer.

  • Flamingo, Rockwool og PVC er genanvendelige materialer.

Sorter grundigt og undgå at forurene dit skrald

De fleste er klar over, at kemikalier, maling, elektronik, pap, plastik og papir er en god ide at sortere fra.  

Men der findes også andre sammensætninger af affald, som ikke er optimale. For eksempel skal pap og papir ikke blandes. Samtidig er det heller ikke optimalt, at al slags plastik - hårdt som blødt, klart som farvet - blandes sammen. Det skyldes, at nogle produkter er genbrugelige, men når de blandes med andet, forurenes de og bliver ubrugelige. 

Gode råd til affaldssortering: 

  • Gentænk dit affald: Blot fordi møbler af træ kan brænde, er det ikke ensbetydende med, at det hører til i containeren med brændbart. Det kan ofte skabe glæde gennem genbrug, hvilket samtidig er langt billigere for den, som skal af med møblet. 

  • Sorter også de små mængder: Renoverer du for eksempel dit badeværelse, er det godt at sortere fliser og kumme for sig, så det ikke “forurener” det øvrige affald. Dette kan for eksempel gøres ved hjælp af en Junkbag. 

  • Gør det let for dig selv: Hvis der ryddes et loft eller kælderrum kan du hos Junkbusters få en bemandet Affaldstaxa. Den består oftest af 2 mand, som står for alt slæbearbejdet og sørger for at køre affaldet væk, så det sorteres korrekt. På den måde undgår du - tillige med køreturen på genbrugspladsen - at blande det hele sammen i en stor container.

Gør det nemt for foreningen og beboerne

De kommunale ordninger for storskraldsafhentninger sætter for mange foreningers vedkommende begrænsninger, da skraldet ofte skal bæres ud til gaden på specifikke dage. Det kan være svært for beboere at koordinere efter i en travl hverdag. 

Samtidig oplever flere boligforeninger også problemer med, at storskraldet står for længe på gaden, og at der stadig er rester tilbage, som kommunen ikke afhenter i henhold til deres regulativer for storskrald. Generelt er bortskafning af alle typer skrald og affald sjældent en populær opgave blandt beboerne i boligforeningen. En fleksibel løsning med et privat affaldsfirma, der afhenter og rydder op efter sig, kan være en stor lettelse af oprydningen og gør såvel mindre som store oprydningsopgaver nemme og ligetil. Det betyder i sidste ende også, at beboerne er mere villige til at deltage ved de næste gårddage.

Følg med i, hvad der bliver af jeres affald 

Junkbusters tilbyder digitale løsnigner. Det vil sige, at lige fra bestilling til fakturering kan I få fat i alt via jeres kundelogin. På den måde er det muligt at styre oprydning eller affaldsflowet ved en byggesag via app. På app’en kan man for eksempel se, hvor meget affald der bliver hentet, men også hvor meget af det afhentede affald som genvindes eller genanvendes. Samtidig sikrer vi i Junkbusters, at jeres affald håndteres lokalt ved kun at bruge lokale samarbejdspartnere.

Artiklen er skrevet af Henrik M. L. Christoffersen, salgschef, Junkbusters A/S.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2022.