Gode råd, hvis du vil dele med naboerne

Vil du dele værktøj, planter, byggematerialer eller måske endda mad med dine naboer eller din boligforening? Så få inspiration og gode råd til at komme i gang her.

En fælles trailer, hækkeklipper eller boremaskine i opgangen kan være en vej til mindre forbrug, og en mere bæredygtig måde at bo på. En undersøgelse fra Oxford University i England viser, at en boremaskine i sin levetid kun bliver brugt 12-13 minutter. Så giver det mening, at vi alle sammen har vores egen, eller kunne vi blive bedre til at dele?

En anden måde at tænke mere bæredygtigt er at minimere spild. Fx kan dit overskud af byggematerialer fra et gør det selv-projekt gavne en anden og ikke bare ende på genbrugspladsen. Det er både godt for økonomien og for klimaet.

Det er både godt for økonomien og klimaet, hvis vi bliver bedre til at dele med vores naboer.

1. Tag idéen om at deles om eksempelvis haveredskaber, værktøj eller andet op på et møde i boligforeningen. Få afklaret, om der er nogen, der er interesserede i fællesskaber, hvor I deler. Det kan også være en fælles trailer eller et festtelt. Tal forventninger igennem og aftal, hvordan I kan organisere det.

2. I kan overveje at lave en lukket Facebook-gruppe eller en mailingliste for jeres opgang eller forening. Her kan I efterlyse og dele alt fra overskydende madvarer, boremaskiner til hjælp med at hente børn. I kan også dele gode råd om vedligehold af boligen. På den måde kan I inspirere og hjælpe hinanden med at minimere forbruget og leve mere bæredygtigt. Ved at dele og hjælpe hinanden kan I også opbygge et værdifuldt fællesskab og et godt og trygt naboskab.

3. Et fælles rum, som alle har adgang til, kan være godt som bytte- eller delerum. Det kan være et fælleslokale eller måske et kælderrum. Sørg for at aftale nogle regler for, hvordan det skal fungere. Vær opmærksom på, at det kræver bestemthed og arbejdsindsats at opretholde orden, så lokalet ikke ender med at blive alternativ til at køre til storskrald og derfor til irritation og gene. Hvis I deler fælles havemaskiner og værktøj, så aftal også, hvordan maskinerne skal vedligeholdes.

4. Arrangér evt. bytte-aftener, hvor man kan bytte fx. tøj, bøger eller andet.

5. Gør beboere opmærksomme på, at det er deres egen indboforsikring, der dækker, hvis naboen mister eller ødelægger deres lånte ting. Generelt dækker forsikringer kun ved uforudsigelige pludselige hændelser, og ikke hvis værktøj, maskiner eller andet går i stykker, stjæles hvis det ikke er låst inde eller slides ved forkert brug. Vil I gerne komme potentielle udfordringer i forkøbet, kan det måske betale sig, hvis boligforeningen anskaffer noget udstyr, som alle ejer i fællesskab.

6. Sørg for at lave meget præcise skriftlige aftaler, hvis I i foreningen køber store eller dyre fælles ting. Hvis I ønsker en fælles delebil, er en af de etablerede delebilordninger nok mere hensigtsmæssig, da det er store værdier.

Artiklen er skrevet af Malte Abildgaard Christensen, journalist, Videncentret Bolius.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2023.