Foreningens faste rådgiver og ekspert

Det er et stort ansvar at være bestyrelse i en andels- eller ejerboligforening. Med en fast rådgiver tilknyttet kan arbejdet lettes betydeligt for bestyrelsen, så der skabes mere tid til andre projekter og til at holde fokus på den daglige drift.

Bestyrelserne i andels- og ejerboligforeninger dedikerer meget af deres tid frivilligt for at få foreningen til at løbe rundt. Det er et stort ansvar, da der er mange opgaver og projekter, der skal varetages. Især i forhold til kommende byggeprojekter kan det være tungt arbejde for bestyrelsen. Derfor er det en god idé at have en fast rådgiver tilknyttet jeres ejendom.

_16669.jpg

Foto: Ingeman Fischer APS

Fordelene ved en fast tilknyttet rådgiver

For en fast tilknyttet rådgiver er det først og fremmest væsentligt at kortlægge bestyrelsens behov for derefter at kunne udarbejde en prioritetsplan for de langsigtede og kloge beslutninger. Som oftest træder en teknisk rådgiver til som en professionel sparringspartner, der tager ansvar, og som kan bidrage til at lette bestyrelsesarbejdet. Når en boligforening har en fast rådgiver tilknyttet, betyder det, at foreningen får et sagligt grundlag at kunne budgetplanlægge ud fra.

Budgetplanlægning baseret på ekspertgrundlag

Det første der sker, når man som boligforening får tilknyttet en professionel rådgiver, er, at ejendommens fysiske og energitekniske tilstand bliver gennemgået, og at alle skader fra kælder til kvist kortlægges grundigt. Dette resulterer i en bygningsrapport samt en 10-årig drift- og vedligeholdelsesplan, hvor den bygningsmæssige tilstand gør bestyrelsen i stand til at prioritere og træffe de langsigtede beslutninger for foreningens vedligeholdelsesprojekter.

Foruden, at rapporten skaber en generel tryghed i bestyrelsen og gør det let at redegøre for deres prioriteringer over for foreningen, giver den også alle beboerne det samme overblik over, hvad bestyrelsen nu bruger pengene på.

_55A3385.jpg

Foto: Ingeman Fischer APS

En helhedsplan der letter bestyrelsesarbejdet

Når man som boligforening ønsker en fast rådgiver tilknyttet, er det en fordel at vælge en virksomhed, der favner bredt. Det betyder nemlig, at foreningen kan få hjælp i alle led af en eventuel byggeproces og i den forbindelse slipper for at søge hjælp andetsteds. Skal jeres forening eksempelvis have etableret nyt tag, vil vores rådgivere kunne hjælpe jer med at konkretisere jeres tanker, idéer og behov, til noget man kan bygge efter. Med hjælp fra vores arkitektteam laves der skitser og ansøges om byggetilladelser, ingeniørerne hjælper med de statiske beregninger, og vores konstruktører fører tilsyn og sikrer, at byggeriet overholder alle regler og anvisninger.

Derudover varetager vores energiteknolog hele den energimæssige del af byggeprocessen, der bliver tænkt ind i helheden, hvor der kan skabes værdi og besparelser på den lange bane. Med et skarpt bagland i ryggen kan I altså som boligforening få en 360 graders rådgivning af ejendommen samt en helhedsplan for det samlede byggeri – og det gør bestyrelsesarbejdet mere simpelt!

Det er et stort ansvar at være bestyrelse i en andels- eller ejerboligforening.

Langsigtede kloge beslutninger

I foreningen AB Garvergaarden fik de udarbejdet en bygningsrapport og prioriteringsplan af Ingeman Fischer ApS.

“Vi kan nu træffe de langsigtede kloge beslutninger”, siger bestyrelsesformand Jørgen Schlosser. Ejendommen blev gennemgået fra kælder til kvist, og det har hjulpet bestyrelsen med at prioritere de vigtigste projekter. “At have en tilknyttet rådgiver kan fungere som en god samarbejdspartner for bestyrelser, der ikke selv har sagkundskaben til at rådgive og træffe beslutninger, der har betydning på lang sigt”, uddyber Jørgen Schlosser.

Artiklen er skrevet af Lasse Ingeman, Direktør, Ingeman Fischer APS.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening.