Grøn fjernvarme kan realisere 44% af Danmarks klimamål

For at nå Danmarks klimamål, må vi udnytte forhenværende ressourcer bedre - en varmepumpe gør fjernvarmen endnu grønnere på Frederiksberg.

Fjernvarmeteknologien er en grøn succeshistorie. Fjernvarmen har siden begyndelsen i 1903 været omstillingsparat, og den har i årenes løb spillet en større og større rolle på den grønne energiagenda. I dag er den en afgørende del af fremtidens energisystem og en af de ”hotte” løsninger på klimakrisen.

iStock-1064841654.jpg

Den grønne fjernvarme produceres i dag primært med energi fra vind, sol, biomasse og andre bæredygtige teknologier, og med målet om 100% CO2-neutral fjernvarme i 2025 kan 44% af Danmarks ambitiøse klimamål på 70% mindre CO2 udledning i 2030 realiseres alene med fjernvarmeteknologi.

Hos Frederiksberg Forsyning udnytter vi potentialet, når vi på vores nye vandværk via en varmepumpe helt forenklet vil trække energi ud af drikkevandet og sende det videre til fjernvarmenettet. Varmepumpen er et godt eksempel på at genanvende de forhenværende ressourcer - noget som forsyningssektoren altid har været god til. Det er et eksempel på lokal, bæredygtig brug af ressourcer.

Den grønne fjernvarme produceres i dag primært med energi fra vind, sol og biomasse.

Den grønne fjernvarme kan bidrage til, at vi lykkes med den grønne omstilling, og på Frederiksberg er vi godt på vej. Siden 2000 har stort set alle på Frederiksberg nemlig været en del af det billige, grønne og komfortable fjernvarmefælleskab - Det er god energi!

Artiklen er skrevet af Pia Rasmussen, Kommunikationskonsulent, Frederiksberg Forsyning.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening.