Gode råd til hvordan I kan forbedre jeres indeklima

Ifølge Miljøstyrelsen opholder vi os indenfor mellem 80-90% af tiden, og derfor er det vigtigt at have fokus på indeklimaet.

Der er mange ting, som man kan gøre for at forbedre indeklimaet. Både i forhold til varme, udluftning og støj er der knapper, man kan skrue på, og mange rådgivere og entreprenører har løsninger til optimering af indeklima for den enkelte boligforening.

Men der er faktisk mange ting, vi selv kan gøre for at forbedre indeklimaet i egen bolig. Her er seks råd til, hvad man selv kan gøre.

iStock-830679624.jpg

1. Luft grundigt ud: Minimum 2-3 gange om dagen i mindst 5 minutter ad gangen. Sørg for der er gennemtræk, da det sikrer, at luften bliver skiftet ud.

2. Tør ikke vasketøj indendør: Tør det i stedet udenfor om muligt og brug ellers tørretumbler. Det mindsker luftfugtigheden i boligen.

3. Tænd emhætten når du laver mad: Det bidrager til at undgå for høj luftfugtighed og mindsker dermed risikoen for skimmelsvamp i boligen.

4. Gør rent: Mindst en gang om ugen. Usunde kemikalier binder sig til støvet, og derfor skal det fjernes.

5. Sluk elektronik når du ikke bruger dem: Varm elektronik frigiver kemikalier, der er usunde for indeluften. Sørg derfor for at slukke for det udstyr, du ikke bruger.

6. Åbn døren til børneværelset: CO2-niveauet stiger, når vi sover med lukket dør. Dine børns nattesøvn kan forbedres ved at holde døren åben til børneværelset, så luften ikke står stille.

Artiklen er skrevet af Emma R. Hansson, skribent, Min Boligforening.

Denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.