Gode råd til at undgå indbrud i din bolig

Sommerferien står for døren, og det betyder, at mange er bortrejste i længere tid af gangen. Men hvad kan man gøre for at holde tyven ude af sit hjem, når man ikke selv er der? Her er et par gode råd.

Hovedstadsområdet er det område i Danmark, der er hårdest ramt af indbrud. Og selvom sommermånederne ikke er de måneder, hvor der begås flest indbrud, er det stadig rart, at man kan føle sig tryg og sikker ved at forlade sin bolig i en længere periode. Der er tre forhold, der især medvirker til at skræmme tyven væk. Det drejer sig om tid, støj og lys.

Sørg for, at din bolig er låst og sikret

Det giver sig selv, at man bør låse alle døre og vinduer, når man er bortrejst. Dertil bør man tjekke op på, om vinduerne er af ældre dato, hvis man bor i en bolig, hvor der er adgang til lejligheden via. vinduer - f.eks. en lav stuelejlighed. Hvis vinduerne er gamle og nedslidte, er de nemlig lettere at bryde op. Man kan afhjælpe det ved at montere ekstra beslag på både døre og vinduer og eventuelt udskifte de gamle låse. Det betyder, at det er mere besværligt og tager længere tid at bryde ind.

iStock-861240986.jpg

Alliér dig med din nabo:

Fortæl din nabo, hvornår og hvor lang tid, du er væk. Det betyder, at din nabo vil være mere opmærksom på mistænkelig aktivitet i din bolig. Derudover er det en god idé at få din nabo til at tømme din postkasse, da en fyldt postkasse signalerer, at du ikke er hjemme.

Få det til at ligne, at du er hjemme

Man kan med fordel sikre sin bolig ved at få det til at ligne, at nogen er hjemme. Det kan man blandt andet gøre med intelligent lysstyring. Et tænd/sluk ur kan købes i diverse byggemarkeder og kan indstilles til at tænde og slukke lyset med jævne mellemrum. Hvis der er lys i lejligheden, sender det et signal om, at nogen er hjemme, og det gør det samtidig sværere for tyven at skjule sig.

Derudover er det vigtigt, at man undgår at dele på sociale medier, at man er bortrejst, så tyven ikke ved, at man er væk. Vent i stedet med at dele dine feriebilleder, til du er kommet hjem.

Fortæl din nabo, hvornår og hvor lang tid, du er væk.

Gem værdigenstande

Undgå at have værdigenstande liggende fremme i f.eks. vindueskarme eller andre synlige steder, når du er væk. Gem dem i stedet flere forskellige steder i boligen for at mindske risikoen for indbrud - tyven har nemlig for travlt til at lede længe. Husk derudover at tage billeder af dine værdigenstande. Ved at dokumentere dem er du på den sikre side, hvis tyven alligevel skulle finde frem til dem.

Øg sikkerheden i boligforeningen

Udover at sikre sin egen lejlighed kan man også i boligforeningen gøre en række tiltag for at øge sikkerheden. De fleste lejlighedsindbrud sker gennem døren, og man kan derfor overveje at skifte ældre døre i foreningen ud med nye sikkerhedsdøre. Derudover kan man etablere automatisk lysstyring på fællesarealer, hvor sensorer tænder lyset, når der registreres bevægelser. Man kan også etablere et sikkert låse- og adgangskontrolsystem til fællesporte og opgange, der sikrer, at de ubudne gæster holdes ude.

Hvis der er lys i lejligheden, sender det et signal om, at nogen er hjemme

Er skaden sket?

Hvis skaden sker, og der er indbrud i din bolig, mens du er væk, så husk at anmeld det med det samme. Vent med at udbedre eventuelle skader, før forsikringen har godkendt det.

FAKTABOKS:

Vi er blevet bedre til at sikre vores hjem mod indbrud. Ifølge Danmarks Statistik er antallet af anmeldte indbrud i beboelser fortsat faldende og er på sit laveste siden 1995. I første kvartal af 2020 blev 5.535 indbrud i beboelser anmeldt. Det er et fald på 3,6 pct. i forhold til forrige kvartal. Faldet kan skyldes COVID-19, der jo havde den betydning, at flere var hjemme i denne periode. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi sikrer vores hjem, når vi så småt begynder at rejse igen.

Artiklen er skrevet af Emma Rose Hansson, Min Boligforening.