FÅ SOLENS STRÅLER PÅ LAGER

Solcelleanlæg er et populært valg i mange boligforeninger. Anlægget anvender solens stråler til at producere strøm og er således betinget af den mængde solstråler, som solen afgiver, og det skaber en problematik: Solen er nemlig oftest fremme, når vi ikke er hjemme til at udnytte energien fra den.

Det betyder, at mange går glip af den selvproducerede, grønne energi og i stedet må betale for konventionel strøm fra elnettet. Men med et batterisystem kan I opbevare solens stråler. Det sikrer bedre udnyttelse af solens energi og bringer udgifterne til el ned i jeres forening.

FORENER PRODUKTION OG BEHOV

Foto: XOLTA

XOLTA, der er en del af den erfarne batteristyringsvirksomhed Lithium Balance, har udviklet en batteriløsning, der gør det nemmere for jeres boligforening, at få det optimale ud af jeres solcelleanlæg.

Batteriet er på størrelse med et stort køleskab og oplagrer overskuds-kapaciteten fra solens energi, som herefter ligger tilgængelig for beboerne. »Batteriet er først og fremmest med til at sikre, at beboerne får del i den egenproducerede strøm, men det giver også en helt anden fleksibilitet. Beboerne behøver ikke længere tænke over at skulle sætte vasken over om natten, fordi det er billigst. Med batteriet kan man bruge sin egenproducerede strøm på de tidspunkter, hvor man faktisk har behov for det,« fortæller Lars Kruse, der er chef for XOLTAs batteriafdeling.

STØRRE FORBRUGERBEVIDSTHED

Boligforeningen Hedemarken, der ligger i Albertslund, har undergået en større energirenovering, og i den sammenhæng er et samarbejde mellem XOLTA, COWI og Landsbyggefonden blevet sat i søen.

Boligforeningen har fået monteret et batteri, der fremover skal sikre, at beboerne får størst mulig glæde af den strøm, som foreningens solcelleanlæg producerer. Med XOLTAs app kan både ejendomsadministratorer og beboere holde øje med forbruget, der visualiseres via forskellige grafer i app’en – smart og fascinerende. »Med appen kan man følge med i forbruget og se, hvor meget man har sparet i boligforeningen; både på daglig basis og totalt. Det giver en helt anden og større forbrugerbevidsthed,« fortæller Christian Bjørn Rasmussen, der er produktionsansvarlig i XOLTA.

SKALERBARE LØSNINGER

Det er nemt for boligforeninger, der ønsker at udnytte energien fra deres solceller bedre, at få etableret et batterilager. Batterisystemet installeres nemt, og det eneste, det kræver, er et solcelleanlæg, som det kan tilkobles – og et sted at stå. Batteriet er kompatibelt med alle slags solceller, og det er desuden skalerbart. Har en boligforening behov for mere end ét batteri, kan det nemt lade sig gøre. Uanset hvor mange batterier, der tilknyttes solcellerne, agerer de sammen som ét anlæg.

Artiklen er skrevet af Sille Ørnberg, Head of Marketing, XOLTA

Denne og andre artikler kan læses i seneste udgave af Magasinet Min Boligforening.