Hvad gør vi, hvis vi ikke kan sammensætte en bestyrelse?

Som bestyrelsesmedlem i en andels- eller ejerboligforening lægger man typisk en del tid og energi i, at foreningen trives økonomisk såvel som socialt. Det kan være en stor opgave at løfte, fortæller Carsten Volden, der er administrerende direktør hos Sjeldani Boligadministration

“I mindre foreninger kan det være svært at finde nogen, der vil påtage sig det ansvar, fordi der ikke er så mange beboere. I større foreninger kan der være mange klagesager mellem beboerne, der skal håndteres af en bestyrelse, og det kan gøre arbejdet surt og stoppe mange i at melde sig som bestyrelsesmedlem,” fortæller Carsten Volden.

Klare retningslinjer for bestyrelsesarbejdet

Det er en stor kvalitet, at der er demokrati i foreningen.

Når der skal vælges en bestyrelse på generalforsamlingen, kan det være en fordel at gøre det tydeligt overfor beboere og potentielle bestyrelsesmedlemmer, hvad arbejdet egentlig består af.

“Det bedste, man kan gøre, er at lade den siddende bestyrelse fortælle om, hvad de egentlig laver. Administrator kan så fortælle om, hvilket ansvar, der er forbundet med opgaverne,” fortæller Carsten Volden. Er det tydeligt, hvilke opgaver der er, så er det lettere for beboerne at tage stilling til, om det er noget for dem.

Ekstern hjælp

Lykkedes det ikke at få nogen til at melde sig, kan man få ekstern hjælp. Det første, man så gør, er at lave en vedtægtsændring, så det fremgår, at man kan lade en tredjepart, f.eks. administrator, varetage bestyrelses opgaver.

“Der er flere måde at gøre det på,” fortæller Carsten Volden og fortsætter: “Enten kan man lade administrator stå for at varetage klagebehandlingen, hvis det er det, som stopper beboerne fra at melde sig. Ellers kan man lade administrator varetage alle de opgaver, som ellers var bestyrelsens.” Det er naturligvis en ekstra udgift for foreningen, men det kan være en nødvendig løsning, hvis ingen ønsker at sidde i bestyrelsen.

administrators bedste råd

Der er stor værdi i, at man som beboer har indflydelse på, hvordan tingene foregår.

Selvom det er muligt at få en tredjepart til at varetage bestyrelsesarbejdet, er det typisk ikke noget, som Carsten Volden vil anbefale, med mindre det er højst nødvendigt. “Bestyrelsen er en vigtig del af demokratiet, og hvis man vælger ikke at have en bestyrelse bestående af beboere, så misser man en væsentlig del af essensen ved at bo i en forening.”

Bestyrelsen træffer året igennem små som store beslutninger, der alle har betydning for de øvrige beboere og ejendommen. “Det er en stor kvalitet, at der er demokrati i foreningen, og der er stor værdi i, at man som beboer har indflydelse på, hvordan tingene foregår. Det mister man, hvis ansvaret uddelegeres fuldt ud til en administrator”, understreger Carsten Volden.

Artiklen er skrevet af Emma R. Hansson, redaktør hos Min Boligforening.
Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2023.