Først kom altanerne – nu kommer elevatorerne

Mange danskere i ejer- og andelsboliger har de seneste år fået forbedret både deres livskvalitet og værdien af deres lejlighed ved at få sat en altan op. Nu er turen så kommet til, at de også får adgang til en elevator - og ligesom med altanerne, så vil en elevator også forbedre livskvalitet og boligværdi.

Udover den komfort og luksus, en elevator betyder for beboerne i en etageejendom, så viser erfaringerne, at den også har stor betydning for både ældre, gangbesværede og børnefamilier. En tur op og ned ad af en trappe kan spænde fra at være næsten umuligt for mange ældre til at være en daglig stroppetur for mor og far, der skal forcere trapperne med mindre børn og indkøbsposer.

Ole Suhrs gade_3.jpeg

Mange vil måske tænke, at en elevator vil være en alt for stor investering, men en elevator i hele træskolængder kan koste mellem 1,6 og 2,5 mio. kr. alt efter bygningens højde og indretning. Disse priser skal sættes i forhold til, at lejligheder ifølge nyhedsmediet Bygtek.dk kan forvente værdistigninger på 8-12 pct., hvis ejendommen får installeret en elevator. Når man ser på det samlede regnestykke, så kan en elevator dermed næsten være tjent hjem allerede, når den er blevet installeret.

En anden forhindring kunne være placeringen af en elevator. Ser man på den ejendom, hvor ens lejlighed ligger, så kan det synes helt umuligt at få plads til elevator, men faktisk kan der etableres elevator i langt de fleste bygninger.

Livskvalitet og plads til alle

Der findes tre hovedløsninger:

1. Køkkentrappe fjernes og bliver erstattet med en elevator.

1. Nogle herskabelige ejendomme har så meget plads i midten af fortrappen, at der simpelthen kan skabes plads til en elevator.

2. Endelig kan der bygges et udvendigt elevatortårn, som placeres i ejendommens baggård på ydersiden af den eksisterende trappeskakt.

Når alt kommer til alt, så handler en elevator også om livskvalitet, og for enkelte kan det være en livsnødvendighed. Elevatorer kan således have stor betydning for gangbesværede, hvad enten det gælder beboere eller gæster. Bor man i en lejlighed på en af de øverste etager kan det være uoverskueligt eller ligefrem umuligt at forlade lejligheden og forcere trapperne. Det samme gælder gangbesværede, der skal besøge beboere i disse lejligheder. Resultatet er øget social isolation, hvor man enten ikke kan komme ud og se andre eller ikke får så mange besøg. Der er utallige eksempler på ældre og gangbesværede, som tvinges til at flytte ud af deres hjem, fordi de ikke kan komme ud på gaden. At mange af deres venner måske heller ikke kan klare mange trapper, kan gøre det til en ensom tilværelse at sidde i en lejlighed uden elevator.

En elevator kan være det punkt, der afgør, om man kan blive i egen lejlighed, eller om man ønsker at købe en lejlighed i ejendommen.

For mennesker med et handicap, og som måske sidder i kørestol, kan en elevator være det punkt, der afgør, om man kan blive i egen lejlighed, eller om man ønsker at købe en lejlighed i ejendommen. En manglende elevator kan derudover også betyde, at beboerne ikke kan få besøg af andre, der bruger kørestol.

Danske Handicaporganisationer er klart fortaler for elevatorer.

”Vi er klart fortalere for elevatorer, da de kan forbedre tilgængeligheden i eksisterende boligejendomme. Det handler om at kunne blive længst muligt i egen bolig, men det handler også om, at den er en stor hjælp, hvis man rammes af midlertidig sygdom, vil have en gæst på besøg med gangbesvær eller bare skal have de tunge varer op til 4. sal. Vi er klar over, at man ikke altid kan etablere 100 pct. niveaufri adgang, som er det mest optimale, men en elevator er altid en forbedring,” siger næstformand i Danske Handicaporganisationer Sif Holst.

Nu er turen kommet til elevatorer

I nogle ejendomme er der så meget plads i fortrappen, at elevator kan etableres her.

De seneste mange år er beboerne i lejligheder rykket ud på deres nye altaner, og dette boom i altaner forventes nu efterfulgt af et boom i elevatorer, da kun syv pct. af etageejendommene i Danmark har elevator.

Op til sommerferien har Altan.dk færdiggjort hele ni nye elevatorer i eksisterende etageejendomme, og interessen er voksende. De tre af projekterne ligger på Frederiksberg. Det ene ligger på Hauchsvej, hvor boligforeningen har vedtaget at bygge fire elevatorer. En i bagtrappe, en i hovedtrappen og to udvendige.

På Hostrupsvej blev elevatoren primært tilvalgt i forbindelse med, at ejendommens ejer indrettede tagetagen til beboelse, og dermed var der et særligt behov for at installere en elevator.

På Frederiksberg Allé skulle elevatorerne betjene to nyindrettede penthouselejligheder, og sidegevinsten blev, at alle lejlighederne får direkte adgang til deres lejligheder fra elevatorerne.

Det er kun 7 procent af etageejendomme i Danmark, der har elevator, så potentialet er stort.

Det fjerde færdiggjorte elevatorprojekt ligger på Carl Jacobsens Vej i Valby på bagsiden af den bygning, hvor tegnestuen BIG har sit nuværende hovedkontor. Det er således en mere industriel elevatorløsning udført uden på en udlejningsejendom, som viser, at man kan installere elevatorer flere og andre steder, end man ellers lige havde forestillet sig.

Når alt kommer til alt, så handler en elevator om livskvalitet, og for enkelte kan det være en livsnødvendighed.

Vi etablerer hvert år ca. 3000 altaner og 25 elevatorer og forventer en stor vækst på det danske marked for elevatorer, når folk bliver mere opmærksomme på de værdier, der er i at have en elevator og samtidigt bliver oplyst om de økonomiske fordele ved at få en elevator.

Artiklen er skrevet af Ulrik Knudsen, Marketingschef, Altan.dk.