Batteriteknologi i stadig udvikling. Hvad betyder det for boligforeningen?

Solcellers udbredelse på boligforeningernes tage tager mere og mere om sig. Og den producerede strøm kan udnyttes langt bedre ved at kombinere egen strømproduktion med ny batteriteknologi.

Batterilagring er relevant for alle boligforeninger, der har eller planlægger at få solceller.

XOLTA er en division af den danske virksomhed Lithium Balance, som er en af verdens førende producenter af batteristyresystemer. XOLTA fokuserer på energilagring, og deres batterier sikrer bedre udnyttelse af den bæredygtige energi fra solceller - både for virksomheder, private og boligforeninger.

Solceller producerer strøm, når solen står højest på himmelen – og det er midt på dagen, hvor der er få beboere hjemme til at bruge strømmen. Det betyder, at man ikke kan bruge strømmen, men sender den ud på elnettet, hvor man får ganske få penge for den. Man udnytter ganske enkelt ikke sin solcelleinvestering. Med et batteri kan man lagre strømmen midt på dagen og bruge den, når behovet er størst. Det kan f.eks. være  sidst på eftermiddagen og i aftentimerne, hvor strømmen er dyrest. Det sikrer bedre udnyttelse, større besparelse og en større grad af uafhængighed af elnettet. De økonomiske fordele ved et batteri afhænger af forholdet mellem forbrug og størrelsen på solcelleinstallationen. Beregningerne foretages af din solcelle- eller batterileverandør.

Foto: XOLTA

Solcelleanlæg er i dag så fleksible, at  det også for mindre boligforeninger kan betale sig at producere egen strøm. Dermed er batterilagring relevant for alle boligforeninger, der har eller planlægger at få solceller.

Størrelsen på XOLTA batteriet tilpasses størrelsen af det solcelleanlæg, som foreningen har. Men ofte kan det faktisk betale sig at få et større solcelleanlæg, når det kombineres med et batteri. Med et større anlæg kan I nemlig producere endnu mere strøm, og overskudsstrømmen, der gemmes i batteriet, kan udnyttes  på de tidspunkter, hvor flest er hjemme, men strømmen er dyrest. Med en kombination af solcelleanlæg og batteri kan I sikre, at overskudsenergien udnyttes på en intelligent måde, så I slipper for at strømmen forsvinder ud på elnettet og er nødsaget til at købe det tilbage inklusiv afgifter.

Artiklen er skrevet af Sille Ørnberg, Marketingchef, XOLTA