En vildere version af fællesarealerne

Den fysiske indretning af fællesområderne har betydning for områdets stemning og kultur. De seneste år har tendensen været strømlinede og rationelle fællesarealer - men måske er tiden moden til lidt mindre fokus på stringent og vedligeholdelsesfrit og lidt mere fokus på liv og vilde omgivelser?

At skabe gode fællesarealer er kompliceret. Der er mange - og ofte mange modsatrettede - interesser i spil. Det er dyrt mod billigt, familier mod pensionister, leg og larm mod fred og ro, vedligeholdelsesfrit mod maling og beskæring, biler mod cykler, rene linjer mod ”gemmesteder”, stilstand mod forandring og ”arkitekter” mod ”gør-det-selv”.

Det er ofte en lang proces, og der kan gå måneder - og sommetider år - fra en boligforening kontakter os første gang, til de er i mål med en endelig plan. Der er kort sagt god grund til at have respekt for den opgave, det er at indrette de fælles udearealer.

Lad det vilde gro

Afvejningen mellem forskellige interesser har i mange år haft en bestemt retning. Det rationelle og det effektive har haft kronede dage, og fællesarealerne er blevet mere vedligeholdelsesfri, mere strømlinede og med fokus på sikkerhed og uangribelighed. Men de seneste år er en ny tendens vokset frem. Flere og flere bevæger sig mod et ønske om mere plads til ”vild have” og biodiversitet. Udviklingen er stadig blot en spire, og der vil gå flere år endnu, før fællesarealerne i de fleste ejer- og boligforeninger ligner Pippi Langstrømpes have.

— Quote Source

Det er utopi at forvente, at alle involverede kan se det smukke i, at et område bliver overtaget af ”ukrudt” og ”rod”, gemmesteder, fritgående høns, nyttehaver, insekthoteller, vandhuller og kvashegn til pindsvin. Men vildere fællesarealer kan sagtens være andet end denne fremstilling - der findes mange gode løsninger i spændingsfeltet mellem rationalitet og rod.

Træ er miljø

Et vildere fællesareal kan skabes på mange måder. Et grundelement er øget brug af ”træ”. Træ skal forstås i bredest mulig forstand: det er alt fra blade og grankogler over planker og brædder til levende træer og buske. Træ følger årstiderne, giver skygge og er miljø. Samtidig er træ umiddelbart tiltrækkende, venligt og varmt. Der er en grund til, at de populære vedligeholdelsesfrie kompositmaterialer er støbt, så overfladen har aftegninger af knaster og årer. Mennesker trives i selskab med træ.

Problemet er, at ”træ” i planlægningsfasen repræsenterer nogle udfordringer. Træ er i højere grad - end for eksempel galvaniseret stål - modtagelig for hærværk: det giver rod i form af blade og nedbrydning, og det kræver vedligehold som beskæring eller maling. Ønsker man det levende og varme fra ”træ,” gør man klogt i at vælge løsninger, der tager højde for disse udfordringer.

Den holdbare og vedligeholdesfrie løsning

At bygge fællesarealernes nye elementer i egetræ er en af mulighederne. Rigsmarsk Frands Brockenhuus vidste det, da han i 1554 byggede Egeskov Slot på et fundament af egepæle. Egetræ har fra naturens side en meget lang holdbarhed - også i fugtige miljøer. Når egetræ lufttørres, bevares træets naturlige, kompakte struktur og høje indhold af forskellige konserverende stoffer - blandt andet garvesyre.

Det betyder, at man med egetræ kan bygge holdbare og vedligeholdelsesfrie grønne hegn, blomsterkasser, bedafgrænsninger, trapper og lignende. Konstruktionerne ældes med ynde og holder i en generation, selvom de kombineres med planter og jord. Egetræ er således et glimrende og oplagt alternativ til jern, plast og beton og perfekt til at gøre fællesarealerne vildere og bæredygtige.

Små skridt

Det kan være en udfordring at forlade æstetik og pæn uangribelighed. Her er en liste til inspiration, hvis boligforeningen vil prøve kræfter med et vildere fællesareal:

• Start i det små.

• Rod: Lav områder, hvor det roder. Det kan være kvasbunker eller vilde blomsterbede.

• Krat: Lav områder, hvor kun pindsvin og børn gider komme.

• Mad og pynt:  Brug planter, der hen over året kan bruges til mad og dekorationer.

• Dyr: Brug dyr som sommerfugle, sangfugle, humlebier og pindsvin til at bane vejen.

• Konflikt: Accepter, at der er et modsætningsforhold mellem ”pænt” og ”smukt” og tal om det.

Artiklen er skrevet af Mikael K. Bjerre, indehaver, Biobyg.

Denne og andre artikler kan læses i Håndbogen for Min Boligforening 2022.